V75 Bollnäs 11/3

Våren är i antågande med stormsteg och fåglarnas morgonkvittrande samt lördagsflanörerna som strosar omkring i solgasset är tydliga tecken på detta. Dagens V75-omgång huserar i Bollnäs och vi kunde ha bjudits på en omgång med en riktig holmgång mellan Nuncio och On Track Piraten, men nu blev det dessvärre inte så.

Då Nuncio uteblev blir det månne mer av sex än sju lopp att lösa idag. Många kommer spika Piraten och det med all rätt, så även jag på andelsspelet, även om jag garderar på mitt egna, antagligen helt i onödan, är jag rädd för.

V75-1: Det inledande loppet ser på förhand svårlöst ut och jag garderar friskt på andelsspelet. 12 Beppe Am är favorit och det finns det väl inte mycket att säga om, månne bästa hästen dock är spåret bland de sämre. Kan mycket väl ändå om det inte strular för mycket på vägen, har ju under vintern gjort bra ifrån sig och motståndet är inte värre nu än tidigare. 3 Ajlexes Cubano torde komma bra till direkt och når han ledningen kan det mycket väl bli så att det blir spets och slut, om han får sitta i fred under första halvan av loppet. Dock, den häst jag mest vurmar för är 5 Jeepster som jag tycker haft missflax i flera lopp nu. Om jag inte blandar ihop loppen så hade den väl varit klar vinnare senast om det inte varit sådan tokkörning från början initialt senast. Dock är det femtespår i volt denna gång, hade så klart hellre sett detta i autostart, men kan den få till starten skapligt och hamna i främre träffen initialt, så är den inte borta. Bakom dessa finns en hel hög som inte är helt oävna, i stort sett hela fältet är streckbart utan att man behöver skämmas, är väl max två, tre som kanske inte kan ha med slutstriden att göra.

V75-2: Avdelning två går lite i samma tongångar som första avdelningen. Det är en storfavorit som startar från ett dåligt spår, denna gång 15 Qatrine Gel. Här är det emellertid inte alls lika säkert att storfavoriten är rätt tippad, enligt mig. Fjorton hästar att runda och även om Örjan sitter i jollen kan det bli strul. Tycker man ska strecka på även här så långt lädret tillåter. I övrigt har jag svårt att nämna någon särskild då jag tycker det är ett tuffare lopp att timma än det föregående. Men måste man nämna åtminstone en tycker jag att 5 Sahara Sun är mycket tidig denna gång från ett bra läge, då det är autostart och den kommer hamna bra på det direkt då den kan kliva iväg. Glömmer vi senaste loppet har den gjort bra ifrån sig i föregående löp och den kommer lättas i balansen denna gång.

V75-3: I tredje är det dags för gulddivisionen och nog är det väl så att 1 On Track Piraten har straffspark. Omgångens starkaste favorit. Dock, om man tänker spekulera i favoritfall, exempelvis om han blir fast invändigt, då är 2 Thai Brodway samt en av mina favoriter 7 Narold Vox mycket tidiga.

V75-4: Äntligen kallblod! Tillika ytterst märkligt att se ett kallblodslopp utan gentlemannen Torbjörn Jansson i sulkyn. Är inte det ovanligt på V75, eller är jag ute och cyklar. Tycker alltid han brukar få en kallblodsstyrning och det med all rätt. Nåväl, 15 Myhreng Jerker är favorit och bakom denna är 1 Mix Mollyn näst mest spelad. Den senare får en annan kallblodsvirtuos bakom tömmarna och chansen är god här, om det inte blir omstart eller häxar för favoriten. Har tidigare visat sig bli ivrig efter omstarter, så det kan vara ett aber. Min favorit i loppet är dock tveklöst 6 Blås Undan som jag tycker sällan gör ett dåligt lopp. Hästen är stark och kommer den skapligt på det från början kan den mycket väl tugga ner dem över upploppet.

V75-5: Favorit är 5 Mitica med Kaj Widell, som för övrigt kan få en bra dag på Bollnäs travbana, inte bara i femte löpet. Någon som kan spoliera Kajs vinstplaner är Örjan med 12 Uppochhoppa, som jag hade rankat före Mitica, om det varit omvända startspår.

V75-6: En annan av omgångens mest spelade favoriter finner vi i 4 Digital Archive från stall Bergh, denna gång med Kim Eriksson i sulkyn.  Möter något enklare motstånd än tidigare och chansen torde vara god. Vill man gardera bör man överväga 1 Bellino B. med Conrad Lugauer som åker hela vägen från Jägersro. Dock, tar själv inte med den då jag inte är helt glad i Conrads körstil, men visst kan den slå till. Bakom favoriten är det öppet och lite av ett getingbo, men måste nämna 6 Queer Fish med Kaj Widell, som ett roligt streck.

V75-7: I den avslutande avdelningen finner vi en stor favorit i, genomsympatiske tränaren Ulf Stenströmers, 1 Man At Work. Återigen ett lopp som är över om favoriten får spets samt får sitta i fred första biten. Likväl, blir det mothugg är det tveklöst en favorit i fara. Blir det fart på tillställningen kan 12 Picasso Tilly bli farlig, men tyvärr fick jag inte själv med den på någon lapp då jag inte hade råd. Vidare starka motbud finner vi i 7 Sambuca Knight som blir svår att tas med om ekipaget kommer ner i skapligt spår vid start. Den jag trots allt vurmar mest för är emellertid 3 Tempura som är en stark häst som nu får passande spår och Kihlström i sulkyn, känns som det står skrivet skräll i pannan…

Tippar några spel varav andelsspelet postas nedan.

Guldgrävar’n tippas åt Matöppet – klicka för större version

Nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till V75 Bollnäs 11/3

  1. Vinnarskalle skriver:

    Ser fint ut! Lycka till idag! 🙂

Kommentera

