V75 Gävle 16/1

Äntligen! Så är det dags, vad vi längtar efter hela veckan. Denna gång går V75-cirkusen på  Gävles travbana. En omgång som förvisso har en del starka favoriter, men där det också råder tuffa förutsättningar med kyla och sannolikt hård bana som kommer kräva lite mer av kusarna.

V75-1: Bam! 7 Usain Swing är min givna förstarankade i detta lopp där övriga spelare favoriserar 6 Coco de Vie. Tack och bock säger jag! Som vanligt mailade jag in andelsspelet till butiken redan i torsdagskväll och sedan dess har ett flertal ”travexperter” i media varit inne på samma tankegångar som jag själv. Alltid trevligt när så är fallet, dvs sannolikt är det inte bara ens egna hjärnspöken som fått för sig något, utan det finns sålunda lite substans bakom. Dock, trist om det blir för mycket skrik på den och spelvärdet sjunker som en sten.

Usain Swing har varit ute i tuffare sällskap än det här och jag ser chansen till seger som mycket god. På andelsspelet är den förstarankad, men jag garderar. På mitt egna stora, spikas den! Vill man gardera tycker jag 11 Order By Keeper är väldigt tidig. För den som letar skrällar tycker jag 2 Wariner med Martin Djuse tillhör de roligare strecken.

V75-2: Kallblodslopp av guds nåde, här krävs det sina streck! Här är 8 Sjö Odin favorit och det kan man väl vid en första anblick visa förståelse för då Tjomsland sätter upp Uffe Ohlsson bakom en norsk häst med gott facit. Sålunda är kusen kuskförstärkt med en av Sveriges bästa körsvenner, så i allmänhet men i synnerhet när det kommer till kallblod. Dessutom gynnas Sjö Odin nu av att man får gå med körspö, något som bekant inte är tillåtet i Norge.

Likväl, jag är inte så säker på att hästen bara går och vinner. Den är given att ta med på andelsspelet, men kusen ifråga måste garderas rikligt på samtliga system. Mitt främsta argument emot, är att sannolikheten att en femårig hingst, i ett kallblodslopp, bara ska gå ut och vinna mot betydligt äldre fyrbeningar är försvinnande liten, även om chansen så klart finns. I detta lopp finns det ett stort antal tuffa hästar på tillägg, hästar 10 – 15 körs av veteraner allesammans, här tas inga fångar, strecka på…

V75-3: Vi pratar gulddivisionen, vi pratar ånyo Takter upp på On Track Piraten. Räcker så. Jag har nästan alltid spikfrossa oavsett hur omgången ser ut. Visst, man kan ALDRIG vara säker, men här spikar jag och går vidare. Förutom spåret finns inga orosmoln på himlen. Plustecknen är desto fler: Bästa hästen, bästa kusken samt trivs under vintern.

V75-4: Gubben i lådan är in the zone och har i detta löp blivit favorit med 4 Celebreightr. Må så vara, men inget lopp att spika i. Tycker inte man ska vara utan Sally Steel eller Tequila Palema här, i övrigt har jag ingen jättefeeling för någon häst. Har man målarburk nog, penslar man på…

V75-5: Här är 2 Linslusen med Takter tidig, även om jag faktiskt slumpar bort den på mitt egna, då jag är lite frågande till distansen. Vågar emellertid inte ta bort den på andelsspelet. Tror här Tobbe eller Ove kan trycka dit nosen först med sina kusar. Snackas en del om Be Spontaneous med Haugstad. Behöver inte alls vara fel, Redén har kuslig stallform…

V75-6: Goops Ready Ribb är jättefavorit och det är väl inget att snacka om, men jag vill försöka fälla och istället få dit Takter med Scampi. Ready Ribb är ju inte helt enkel och frågan är vad som händer i volten från fjärdespåret, tillika vet jag inte hur Ready Ribb är med brodd, som eventuellt krävs. Tror Scampi går till ledning direkt och stannar där. Scampi spikas på andelsspelet och på det egna stora blir det tvåhästarslås, klart så.

V75-7: Svårt lopp, strecka på! Ett måste-streck är 6 Sambucus P.R. som Janne Hällgren skickar ner styvt 60 mil från Skellefteå till Gävle, säkerligen inte utan att ha fog för det. Annars? Ja, Tobbe bör man nog strecka och även gubben i lådan. Svårt att se hur det här loppet ska bli kört. Måla på, som sagt.

Tippar Guldgrävar’n åt Matöppet – klicka för större version
V75-160116-Gävle-Guldgrävaren-Matöppet

Eget matematiskt – klicka för större version
V75-160116-Gävle-egetEget microspel samt raketer
V75-160116-Gävle-eget-mini-trio

Nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

