”Jo, vi tänkte så här…”

Många har det svårt och bekymmersamt nu, fast på vitt skilda och olika plan. Exempelvis, jag ser framför mig processen när  det formuleras interna PM hos VAG centralt. Hur tror ni det ser ut? Hålögda, stressade och med av svett högblanka pannor, sitter man på kontoret och ska formulera inte bara godtagbara ursäkter mot slutkund, nu ska man få med sig hela organisationen, med nytänk, omstruktur och allra helst med hedern i behåll.

”Jo, vi tänkte så här”… Nä, inte det heller blir bra, man rycker ut papperet ur skrivmaskinen och skrynklar ihop det, kastar det i riktning bort mot papperskorgen, men pappersbollen träffar aldrig densamma, då pappersberget nu snart når skrivbordskanten.

Eller nä, så ser det så klart inte ut 2015, man trycker backspace in absurdum eller CTRL+A och därefter delete, men det gjorde sig inte lika bra i tanken…

Fler som har det svårt är såväl ATG som syrier, men de senare tänker jag ej behandla här, då jag blir så ofantligt ledsen av att bara tänka på det. Jag hoppas alla gör vad de kan och att fler i landet förstår hur djävla bra vi har det. Vi kan göra mer, inte bara vi svenskar utan framför allt Finland, Ungern och Polen, vissa individer i dessa länder har otroligt kort minne. Det var lite annat ljud i skällan under andra världskriget, minst sagt. Nåväl, nog om det.

ATG ja, här blåser också vindarna hårt och ansvariga gömmer sig likt strutsar. Det finns ett antal på ATG vilka så klart gör ett jättejobb, tänker på bl a ”Kudden” med flera som gör ett kanonjobb, men en stor del av problemet ligger tveklöst högre upp i hierarkin. Samtidigt måste jag påpeka att oavsett nivå av såväl prestation och engagemang hos ATG just nu, är det en svår och brokig skara man ska tillfredsställa för stunden.

Många av de fel och de brister som ska åtgärdas för stunden är relaterade till nya hemsidan och är sålunda av IT-karaktär. Betänker vi hur en stor del av spelarkollektivet ser ut, har vi till stor del äldre gentlemän där kanske IT-kunskaperna oftare än sällan är allt annat än just top notch. Saken görs inte bättre av att hemsidan även för vana IT-användare ter sig väldigt splittrad nu, såväl vad gäller gränssnitt som funktion, men främst det tidigare. Mycket av den info man vill åt, finner man om man letar. Men det är lite häri problemet ligger, en hemsida, ett program eller en app, ska vara intuitiv. Det finns inget som är så frustrerande när man vet vad man vill åstadkomma, men inte hittar hur och vilken väg man ska vandra för att åstadkomma detta. Så kände nog många, även pro-users, när Pyttemjuk gick till Windows 8…

Faktum är att nya ATG-sidan går att få till ganska bra, när man väl ställt in saker och ting som man vill ha det. Detta är mycket bra. Samtidigt saknas väl en del info fortfarande och sannolikt finns den någonstans i bakgrunden, jag har bara inte hittat rätt knappar för att få fram den. Då ska man betänka att om nu undertecknad har problem med detta, som van dator- och internetanvändare sedan barnsben, vi pratar sedan 80-tal, såväl i egenskap av datornörd som att tidigare ha jobbat professionellt inom IT med ett gäng olika befattningar – om nu jag har problem att åstadkomma det jag vill, hur tusan ska då inte många äldre ha det?

Sedan har vi inte bara vi spelrävar som redan är fast i spelet, i vårt älskade trav, oavsett ålder och IT-mognad, hur i hela friden ska vi locka nya spelare med en så splittrad upplevelse som den nya sidan faktiskt är? Dessutom, hur ska nya spelare utan erfarenhet, kunna sålla fram vilken info som är viktig? Hur ska de veta hur de ska plocka fram den mest elementära info på sin skärm, när de inte ens vet vilken denna är och om de visste, hur gör man för att på ett smidigt sätt få fram den? Visst, man har nyligen släppt en informationsvideo om hur man i mångt och mycket får fram den del av infon man vill ha, problemet är att det mest elementära borde finns där redan från början och att infon kunde presenteras på ett bättre sätt. Detta eviga scrollande måste tveklöst bero på att man även försökt anpassa sidan till plattor och mobiler. Man tillåter helt enkelt inte utvecklarna att ta vara på ytan hos en bildskärm (för datorer) på bästa sätt.

Det är för mig ett mysterium hur man tänkte hos ATG när man gick från beta-stadiet till att sjösätta den mot den stora massan. Jag tycker till skillnad från många på sociala medier att sidan har stor potential, men allt detta scrollande och tryckande, allt tweakande som krävs för att ens komma i närheten av något som är användbart, är helt absurt. Sedan vad gäller designen kanske den känns mer modern, men som ett kalejdoskop, splittrad och den röda tråden saknas. Måste göras mycket mer intuitiv, det är för mycket som drar fokus från viktiga sektioner. Presentationen måste göras om, paketeras helt annorlunda.

Vi var många som blev inbjudna av ATG till att provköra betan långt i förväg, för att komma med feedback och därmed kunna göra den slutgiltiga produkten till en state of the art direkt. Likväl, jag tror projektgruppen kring detta saknade tydlig styrning och man glömde helt av användarvänligheten. Man skulle ställt sig frågan: ”Hur kan vi komma med en modern, fräsch och användarvänlig sida som lockar såväl inbitna spelare som nya kunder?” Jag tror inte man tänkte klart riktigt när det kommer till svaret. Hade man gjort detta först, hade sidan sett helt annorlunda ut.

Vidare tycker jag det är vansinne att försöka erbjuda samma produkt oavsett plattform. Man borde så klart försöka anpassa användandet och upplevelsen helt efter den utrustning kunden för stunden nyttjar. Förutsättningarna och användandet beroende på om kunden sitter framför en dator eller med en platta eller telebobbo är så klart helt skilda. Jag tror inte man tänkt till alls i denna fråga, och har man det har man gjort ett snedsteg. Det är helt omöjligt att nyttja fördelarna hos en dator med wide-screen-bildskärm samtidigt som man ska försöka anpassa gränssnittet till någon som sitter med en mobil och därmed liten skärm. För det första är det inte bara storleken som skiljer utan sättet att arbeta är helt olika med touchskärm respektive mus och tangentbord.

Förstår inte att man övergav den relativt skapliga ATG-appen man hade för spelet. Den här skulle man istället vidareutvecklat och gjort den än bättre för såväl mobil som platta. Sedan ska så klart den nya hemsidan optimeras för datorer. I nuvarande stund är den en pinsam kompromiss, vilken inte kommer till sin rätt på någon plattform, tyvärr.

Kritiken mot ATG är befogad, tyvärr tycker jag dock den framförs på ett onyanserat sätt och burdust sätt på olika fora och på exempelvis twitter. Nu är så klart som så att vi spelare är en icke homogen grupp och de flesta av oss vinner sällan, därmed är vi sålunda en otacksam grupp att försöka tillfredsställa då vi redan här oftast är förbannade och missnöjda på lördagskvällen… 🙂

Tror ATG måste jobba hårdare med kommunikationen, här fallerar det för ofta och har gjort i många år. Även om man på senare tid har börjat skärpa till sig på exempelvis twitter. Problemet här är ju just att om man nu inte följer ATG på twitter, nä då får man inte den information som väl kommer ut där. All driftinfo och alla råd som kommer ut på Twitter-kontot måste klart kommuniceras även på den vanliga hemsidan. Återigen, allt är så splittrat och det finns ingen genomgående och övergripande helhet, den röda tråden och fasta styrningen tycks saknas hos ATG för stunden, på flera plan.

Som kund, oavsett vilket segment eller vilken bransch vi pratar, kan man ofta vänta på en lösning om ett problem har uppstått. Bara man får veta varför man väntar och hur tidsplanen ser ut. Här fallerar ATG tyvärr rejält, as we speak.

Det finns mycket mer att diskutera och ventilera kring, men vi kanske ska nöja oss här för stunden? Exempelvis Jokersystemet finns det mycket att skriva om, men det får bli en annan gång. Tyvärr kommer jag nog, efter flera års användande som mycket nöjd kund, sluta som kund och användare den dag man helt överger pc-versionen/-programmet för online-diton. Även detta är ett mysterium, man har marknadens bästa program, i mitt tycke, och gör en remake även här, vilken ska användas på flera olika plattformer. Feltänk! Samma feltänk som ATG gör med sin hemsida.

Det finns flera andra program som innehåller minst lika bra funktioner som Jokerystemet, i vissa fall fler och än mer avancerade funktioner, men Jokersystemet har de mest elementära för majoriteten av spelarna, och styrkan har framför allt varit gränssnittet och hur man presenterar info. Det är så synd att man hela tiden gör produkten vattnigare, med färre funktioner och nu dessutom framöver till ett betydligt högre pris då man höjer prislappen i samband med att man måste prenumerera på programmet ifråga.

För mig är det en dealbreaker främst för att jag vägrar nyttja onlineversionen, jag vill ha Jokersystemet lokalt på datorn. Inte bara av paranoida skäl, utan för att jag bland annat ser klara nackdelar vad gäller tillförlitlighet om tjänsten ska vara molnbaserad.

Jag undrar hur det såg ut hos såväl ATG som i ”Jokerstugan”: ”Jo, vi tänkte så här…”

Nåväl, det vankas V75 i Skellefteå till helgen. Är det nu det är dags? Enjoy!

Annonser

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s