V75 Axevalla 31/1

Det var ett tag sedan jag träffade Ivar på ett fik i Vällingby, för en kopp kaffe och en pratstund om livet i allmänhet och travet i synnerhet. När vi pratade systemkonstruktion kom vi kort in på spiklösa system och var väl överens om att de hade sitt existensberättigande, men att de var svårspelade och att ingen av oss har blivit rik på dem än. Främsta nackdelen är ju att man delvis skadeskjuter sig själv rent ”streckekonomiskt” då man tar bort minst hälften av kusarna i ett lopp, eftersom man normalt har minst en spik.

Likväl, ibland ter sig en omgång på så sätt att det här lilla infekterade fröet sår sig självt, åtminstone innanför min lilla skalp, och man tycker att man ånyo kanske borde prova. Just så, är fallet denna omgång.

Andelsspelet mailades till butiken sent torsdagkväll och när jag skriver detta är det kvällning under fredagen. I skrivande stund är Fossens Bonus streckad till 74 % på insatsprocenten. Sannolikheten att kusen bara vinner är givetvis vansinnigt hög och jag gläds verkligen med Magnus Jakobsson om framgångssagan fortsätter under en lång tid framöver. Emellertid, i en omgång som antingen bjuder på himmel eller helvete, då risken för ett flertal favoritsegrar är hög, känns det än mer lockande att fälla den störste av dem alla då det kan innebära skapligt betalt även om det inte blir en toksvår omgång, förusatt att Fossens torskar.

Sålunda har jag valt att gå kortare i V75-6 där jag initialt hade med fyra till sex hästar, vägde här fram och tillbaka då jag inte kunde bestämma mig för tre eller fyra hästar i V75-7.

V75-1: Den inledande avdelningen tycks dela spelarna i två läger, där många spikar Goop eller Kim. Även jag övervägde såväl spik på endera ekipage som ett starkt tvåhästarslås med nämnda körsvennars ekipage. I slutändan blev det emellertid fem streck då jag hoppas det blir hård körning och favoritparet kör mot varandra för att då bjuda in något utav mina andra streck. Hoppas mest på Tobbe och clownen, som rensar bra och känns väl bortglömd från sitt tiondespår. Bra så, låt dem hållas, fightas och ta dem på upploppet när mjölksyran gör sig påmind, Tobbe!

V75-2: Känns som ett riktigt skrällopp där Frank och Asterix Hornline får bli utgång. Ingen har den rutin som Frank besitter, ändå måste jag säga att jag aldrig har medgång då jag streckar Frank, men med bästa hästen (?) från ett av landets formstall tillika femtespår i autostart, måste jag välja den lille gallern som utgång.

Att löpet har flest streck ger ju också att det måste bli utgång här för att det ska vara ekonomi i det hela. Grämer mig lite att jag inte fick med ekipage numero 12 med Chris Trotter, när jag ändå streckade åtta, men, men…

V75-3: Rynkas på näsan från diverse håll vad gäller klassen på guldloppet denna gång. Tycker dock halva gänget inte behöver skämmas för sig, även om det inte håller högsta sommarklass, men så är det inte sommar heller. Food Money och Mercan är svåra att inte ta till hjärtat, frågan är bara huruvida det blir balansstrul imorgon eller ej. Hjärtat röstar på utgång, men ser gärna att Goldomaster med Jakobsson, sätter nosen först, om nu inte utgången får sitta.

Tror det kan bli körning mellan Mercan, Erik och Takter. Blir det så, gynnas Jakobsson.

V75-4: De mer sansade spikar så klart Fossens Bonus, vilken är en bra spik, inget snack. Garderar man torde fyra streck vara vattentätt, men min tanke med ett tvåhästarslås är att antingen så vinner Fossens Bonus oavsett hur loppet blir kört och hur övriga kuskar än agerar, för att kusen bara är bäst. Eller, om det nu blir tokkörning i början mellan Magnus, Erik, Goop och framför allt Lill-Svanen som aviserat körning från start, då gynnas Takter med Jaccaroo från sitt bakspår. Upploppet är långt på Skaraslätten, nästan lika långt som det är till månen, men vi försöker ta ner den senare…

V75-5: Takter är en personlig favorit, även om lynnet ibland kan spela densamme (och oss spelare) ett spratt emellanåt. Väljer dock bort Roxy Hill här och känner mig ganska trygg på tre streck. Vill dock poängtera att för vinnarspelarna, måste Piece of Work med Söderkvist vara ett roligt spel tillika skräll.

V75-6: Sex kusar så torde man sitta säker. Får dock nöja oss med tvåhästarslås här enär vi kör spiklöst. Körs loppet tio gånger, tror jag Erik och Johnny åtminstone tar åtta av segrarna gemensamt. Letar man skräll är Lill-Svanen intressant.

V75-7: På tal om roliga skrällar kunde Furyk vara just en sådan, ekipaget blev dock struket och kvar finns elva ekipage. Favoriten är given, men känns näppeligen som en bank, skulle väl vara Lehman Brothers i så fall. Falsig och Babysteiner är två måste-streck på kupongen. Den som har råd och streckar alla behöver dock inte skämmas. Luktar skräll, men hoppas kranen misstar sig och våra streck håller.

Andels- & jokersystem tippas åt Matöppet – tio andelar
(Klicka på bilden för större version!)
V75-150131-Axevalla-joker-Matöppet

Kompletterande egna matematiska system
V75-150131-eget

Nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till V75 Axevalla 31/1

  1. Raspberrybranch skriver:

    Lycka till idag ! Ska du följa omgången på plats? Är inne på att lämna in ett matematiskt ”miljonsystem” och singla tuffa hästar som tål snön i form av Montgomery Hill, Wilda Tigern och Lord Rocket.

    • Tack o tack detsamma! Jag var för någon vecka sedan inne på att åka till banan och fota. Men, dagarna innan kände jag att jag hellre ville vara hemma med familjen. Dessutom, lillkillen blev dålig i torsdags och jag själv åkte på samma elände igår kväll, så vi är hemma och snorar ikapp istället.

  2. Vinnarskalle skriver:

    Stort lycka till idag! 🙂

Kommentera

