Vi ses på lördag!

Tänk om man kunde säga så, lite oftare, till vänner och bekanta? Tänk om man kunde säga så, lite oftare och faktiskt träffas, kanske på travbanan? För min del, väldigt gärna på travbanan.

Vad gör främsta (?) konkurrenten? Stryktipset har spelats sedan tidernas begynnelse, eller om man ska vara petig, sedan 1934. Från början var det dock inte respekt att ha tretton rätt, utan då var det tolv rätt som skulle bärgas genom lika många matcher. Först 1969 ändrades antalet matcher till tretton.

Svenska Spel har förvaltat sitt stryktips med den äran, ett anrikt spel som vårdas ömt och med förstånd. Rätteligen så, då Stryktipset varje lördag lockar och samlar 1,3 miljoner svenskar och fotbollsfränder.

Marknadsföringen för Stryktipset har under åren varit lysande och det tycker även jag, som inte är särdeles intresserad av fotboll. Senast jag såg en Stryktipset-sändning var nog runt ’98 och då inte för att främst se på fotboll, utan för att njuta av goda vänners lag, kall öl och hade man tur, kunde man emellanåt se travloppen, om fotbollsnötterna kunde blidkas. Hur som helst, Svenska Spel har lyckas med att marknadsföra sitt spel, att skapa en tyngd i varumärket, ett sug efter lördagen, att det inte bara är pengar som lockar, utan att det är ”respekt med tretton rätt”. Genialt!

Nu tycker jag förvisso att det är rackarns mycket mer respekt med sju än tretton rätt, dessutom fasiken så mycket roligare. Men, tyvärr lyckas inte ATG förmedla denna känsla till nya presumtiva kunder. Denna känsla, som jag, och många travvänner med mig, känner när vi sitter framför travsändningen med kupongerna i hand.

ATG har visst haft någon TV-reklam de senaste åren som varit ok, ofta snyggt gjorda, men som inte riktigt engagerat och slagit an rätt strängar. Nyligen gjorde Vinnie sitt intåg och många äldre gentlemän gruffade från de mörkare hörnen i TV-soffan, men jag måste ändå tillstå att jag tyckte det var genialt. Det första, och möjligen det andra, avsnittet var riktigt bra. Nu förstod man på ATG att spela på känslor, på igenkänning och komik. Tyvärr tycker jag de senare avsnitten varit sämre, men hoppas på bättring och om det inte blir en långkörare, hoppas jag man fortsätter på inslagen väg, med eller utan Vinnie. Återigen, vet att en del äldre ställer sig tvivlande, men det gör detsamma, det är ungt blod som ska lockas in i fållan.

Att säga att Svenska Spel är duktiga på att vårda sina kunder är måhända en överdrift, det kan jag, som pokerkund hos Svenska Spel skriva under på då det finns mycket i övrigt att önska, men man är hästvägar (mind the pun) bättre på kundvård än ATG.  Likväl, jag vill icke vara en gnällspik, men hjärtat blöder lite inombords, när man ser de väger man väljer att vandra i sin marknadsföring och framför allt gällande hur man vanvårdar V75, såväl som spelform som varumärke.

Med något annorlunda marknadsföring kan man nog inte bara locka tillbaka gamla, förlorade kunder, men framför allt locka nytt och välbehövligt blod. Spelmarknaden i Sverige är ansträngd och med intåg av, i mitt tycke avskyvärda, Postkodslotteriet för något år sedan, har det så klart blivit än tuffare. Nämnda spelidé och tillika TV-produktion bjuder på spänning, man bjuder på chans till miljonerna och man spelar på svenska missunnsamheten (inte så lite fult), för man vill väl inte stå utan om grannen vinner? Jag är glad och stolt över att aldrig ha spelat detta, som jag anser det, skitspel, men jag förstår de som lockas att göra just så.

Var står då Svenska Spel mitt upp i allt detta? Jo, man vårdar sitt kära Stryktips, kanske mer än någonsin. ATG då? Frånsett Vinnie som rullar som TV-reklam nu, kan jag inte dra mig till minnes en enda ATG-/travreklamsrulle, förutom att man i tid och otid spyr ut sitt ”jackpot-mantra”, så till den mildra grad att man själv snart undrar om det är värt att spela när det inte är jackpot…

Där ATG nästintill paniskt ber på sina bara knän: ”Spela med oss!” där lutar sig Svenska Spel lojt tillbaka och bjuder på en skön känsla: Man bjussar på samhörighet, något att längta, se fram emot och så klart, chansen till guldsäcken. Ett exempel, före vi går vidare:

Filmen ovan är långt ifrån den bästa, men även jag, som tycker fotboll på TV oftast är tråkigare än att se målarfärg torka (med få undantag, VM ’94, etc), det är nästan så att jag lockas till att spela Stryktipset. Den engelske gubben förmedlar lugn, trygghet men samtidigt engagemang. Man får en känsla av att tillhöra ett hemligt sällskap där man hälsar med en knappt märkbar dragning vid näsan, som bara de initierade känner till, alla vet vad som gäller, på lördag ses vi, för då är det STRYKTIPSET!

Jag kan tänka mig att ATG skulle vilja sitta i samma sits, väldigt gärna. Men, hur ska man nå dit? Ptja, jag vet inte hur de tänker, men att köra, om jag nu har rätt info, 69 V75-omgångar på ett år är väl i överkant, för att uttrycka sig diplomatiskt. I mitt tycke, helt åt helvete, för att uttrycka sig mindre diplomatiskt. Ok, Elitloppet på Solvalla, check. Stochampionatet på Axevalla, check. Självfallet ska även Åby, Jägersro, Bergsåker, Halmstad och Färjestad ha någon extra omgång också. Men sedan? Som jag ser det borde absoluta taket ligga på ca 58 till 60 V75-omgångar per år och det kanske ändå är i överkant? För, det är väl lördagen och V75 vi ska längta till?

Jag minns för ett tag sedan då V86 lanserades och Roberg Okpu hade ett tipparprogram för V86: ”V86 – Hur svårt kan det vara?”. Programmet i sig nådde väl aldrig sin fulla potential eller perfektion, men var ändå småtrevligt och ett roligt inslag var att om man kunde styrka att man haft åtta rätt, kunde man kontakta redaktionen och därmed få en t-shirt på nämnda tema. Jag spelar sällan V86 numer, men gjorde det i början och hade ganska tidigt en ”åtta” som förvisso inte gav så många tusenlappar, men lik förbaskat inbringade mig en t-shirt som jag kunde vara stolt i. Än viktigare, jag kunde med glimten i ögat ge gliringar till två bloggfränder som jag vid tidpunkten slängde käft med.

Det är lite detta som är ATG:s problem, man inser inte hur starkt V75 sitter i folksjälen, ja, jag menar verkligen det. För alla oss som spelar trav, är ändå lördagen helig, det är den man ser fram emot, om vi nu pratar spel.  Att då inte värna om varumärket bättre och framför allt, att missa fantastiska marknadsföringsmöjligheter som spelar på känslor, stolthet och önskedrömmar – spelens kärnämnen om man så vill, är ofantligt korkat. Jag menar, en liten sketen t-shirt, kan man tycka, kan ändå vara föremål för starka känslor. Vi vet väl alla hur det är, att sitta med sex rätt efter sex lopp och så kommer kusarna ur sista kurvan, nu är det dags…     …det är drömmar ni säljer, ATG, glöm inte det!

Ibland vinner man mer, ibland mindre och har man inte vunnit miljonerna, är det ändå dit vi siktar. Likväl, känslan är alltid densamma, vi är ju vinnarskallar.

Men allt är inte bara marknadsföring, vad vore marknadsföringen om det inte hade något att föra fram? Spelet i sig måste vara i fokus, marknadsföringen är bara ett skyltfönster. Pratar vi V86 tycker jag att man per omgående borde göra om detta till V76 som i Norge. Jag har inte sett några definita siffror därifrån, men från tongångarna västerifrån tycks det vara positivt.

Min övertygelse är att V75 ska gå på lördagar, det är inte mer än rätt, mot såväl spelare som hästar och personalen kring V75-cirkusen. Som spelare tillhör jag inte toppskiktet, vare sig när det gäller inspelade pengar, eller i att lägga ner flest antal timmar per V75-omgång. Likväl lägger jag ner normalt åtta till tjugo timmar per omgång, även om undantag finnes.  Att då köra tre V75-omgångar per vecka är ett hån.

Här tror jag ATG borde sätta ljuset på sina övriga spel. När såg du senast TV-reklam för vinnare, eller platsspel? Trio, Tvilling eller Raketen? Jag är övertygad om att få fler spelare till travsporten är prio ett, men ett annat steg på vägen måste vara att lyfta fram övriga spelformer. När man spelar V75 låser man ”spelpengarna” över sju lopp och vinner man, särskilt framför TV:n, tar det det flera veckor, för ATG, innan de får se skymten av dessa igen.

Spelar man däremot övriga spelformer som går över ett eller ett fåtal lopp och vinner, omsätts dessa vinstpengar förhållandevis snart igen, oftast samma speldag. Är man på banan är det fler som spelar ”korta spel”, men framför TV:n misstänker jag att det är långt färre som kör korta spel, säkerligen oftast bara vi travfantaster/travtorskar/pick-one.

Om ATG här marknadsförde sig lite annorlunda, särskilt mot sina Harry Boy-kunder och inte bara spelade på jackpot-trumman, kunde man sannolikt dramatiskt öka sin omsättning, genom exponering av sitt faktiskt ganska digra och lysande utbud av ”korta spel”, vilka tyvärr hamnat i ett bortglömt hörn i spelbutiken.

Jag vet inte hur ni tänker, men nästa vecka tänker jag vinna miljoner. Vi ses på lördag…

Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vi ses på lördag!

  1. Ping: V75 tips ATG lördag 3 januari 2015 Jägersro

Kommentera

