Johan ”Hubbe” Sjöstrand intervjuas av generationX.se

För många sportintresserade, särskilt då för handbolls-fansen, är Johan ”Hubbe” Sjöstrand en av Sveriges största stjärnor. Under 2013 blev Johan minst lika känd inom travvärlden, då han lyckades sätta flera storvinster på ett imponerande sätt. Tyvärr tog spelandet abrupt slut då ATG var tvungna att stänga av Johan från spelande pga regler gällande ”utlandsspel” satta av Lotteriinspektionen. Högst troligt inte ett beslut ATG var glada i att ta, lika lite som Hubbe, men de måste självfallet följa de regler och lagar som finns.

Johan Sjöstrand (Foto: Stall Travtips)

Johan Sjöstrand (Foto: Stall Travtips)

Vi hoppas framtiden bjuder på en ändring av reglerna så vi ånyo kan ta del av herr Sjöstrands framfart på travspelet. Men, till dess får vi nöja oss med att höra om Hubbes tankar om travsporten och tidigare spelande på travet. Johan som trots att han är mitt uppe i försäsongsträningen tog sig tid med att besvara nedanstående frågor. Here goes:

Misstänker att flertalet som läser denna blogg har koll på vem Johan Sjöstrand är. Men, för sakens skull, om nu någon mot förmodan inte vet: Vem är Johan?

Tjugosju år gammal från lilla Stöpen utanför Skövde. Handbollsproffs och travfrälst.

Den som läst om din framfart i travsfären har obönhörligen blivit varse att du lägger ner otroligt mycket tid på travpluggande varje vecka. Du pluggar, äter och sover trav? Hur många timmar i veckan lägger du på att införskaffa travinfo, inför kommande spel?

Det varierar.  Sommartid och när man haft semester har jag legat väldigt lågt. Mest spontanspel. Men tidigare blev det annars tre till fyra timmar om dagen kanske. Beror lite på vad man haft för känsla för omgången och därmed hur hårt man gått in.

Förra året, 2013, var ett positivt år för din del, ur flera synvinklar. Dels gick du till Kiel, yrkesmässigt, dels rönte du stora framgångar spelmässigt på V75 samt V86. Vill minnas att november var en extrem månad, med flera storvinster? Hur var känslan då? Måste vara ett extremt lyckorus att sätta flera omgångar som blir så svåra?

Ja just den månaden var helt sjuk. Tre V8:or på fyra veckor. Svårt att förklara känslan men lyckorus givetvis. Självförtroendet var på topp om man säger så.  🙂

Spelar du reducerade system eller matematiska? (Hur ser fördelningen ut,

(Foto: Stall Stenströmer)

(Foto: Stall Stenströmer)

om du spelar både och?)

Olika spelformer men totalt sett skulle jag nog säga 70/30 med fördel för reducerat.

Om vi rent systemtekniskt pratar V75 och reducerade system, hur ser en typisk spelram ut för en V75-omgång? (Dvs, hur många hästar i varje lopp, antal spikar, kör du utgångar, en av tre, faktor eller ABCD-krav, etc, etc… Kör du jokerpogrammet eller annat program?)

Använder Jokersystemet. Spelar oftast med utgångar och faktorhästar. Aldrig A-B-C. Kan vara allt från ”en av tre” till en massa utgångar i olika former.

Vi ställer samma fråga, fast med matematiska system på V75?

Varierar enormt. Går ej att svara på. Kan vara en spik och ett par kortlopp eller två till tre spikar. Försöker relativt ofta täcka något lopp där det känns öppet.

Man har kunnat läsa att din ”travhistoria” påminner en del om min egen och sannolikt väldigt många andras. Dvs, det var din far som släpade med dig till banorna när du var tre äpplen hög och på den vägen är det. Hur betydelsefull har din far varit i att lära dig spela trav? Har du haft andra mentorer under resans gång, som du ser upp till eller är du mestadels självlärd?

Det var nog mest tack vare pappa att jag blev intresserad av trav. Inte just spelet men intresset för sporten. Jag skulle nog säga att jag är självlärd när det gäller spelet.

Nu har V86 varit en tämligen lyckosam spelform för din egen del, men den har kanske inte fallit i lika god jord hos många småspelare. Inte heller är ATG lika övertygade längre, om spelformens förträfflighet. I Norge testar eller ska man testa V76, skulle detta kunna vara något för de svenska travspelarna, som ersättning för V86 på onsdagarna? Har du reflekterat över detta?

Jag förstår att småspelare har svårt för V86. Det krävs lite kapital för att ha en realistisk chans på den spelformen. Jag tycker V76 låter som en intressant spelform, även om jag själv gärna behåller V86. Men man måste se till den stora massan.

Nu vet jag att du förmodligen har svårt att gå på trav i och med ditt yrke, men

(Foto: Stall Stenströmer)

(Foto: Stall Stenströmer)

när du är ledig: Hur många travdagar hinner du besöka på ett år? Vilken är favoritbanan?

Det blir så mycket som möjligt under min ledighet. Nu i somras var jag och såg alla starter mina hästar gjorde. Samt sprintermästaren som blivit en tradition tillsammans med mina vänner. Annars är det svårt under säsongen. (Hoppas kunna se Tokio Hotel Hall i derbyuttagning i augusti).

Du har hästar hos bland annat Uffe Stenströmer, som jag är lite av en mentor för i Wordfeud… (Hej Uffe!) 😉 – Hur kommer det sig att det blev just Uffe? Det finns ju många andra duktiga Axevalla-tränare, även om just Uffe är en särdeles trevlig figur. Hur lyder storyn?

Från början var det att jag ville ha en tränare på hemmaplan där jag kommer ifrån. Sen vill jag ha det lite mer personligt. Åke fanns i närheten men blir inte samma sak hos dom största tränarna. Vill kunna prata närsomhelst med min tränare och bolla matchning etc. Med tiden har jag och Uffe blivit goda vänner och vi har oftast samma syn på hur hästarna ska matchas osv. Det funkar kanon!

Vad tror du är ATG:s största problem och frågeställning att lösa, inför framtiden?

Få folk till banorna samt att kunna öka på prispengarna. Alla pengar kommer ju genom spel. Så vi hoppas trenden vänder. Skarplöth verkar vettig och har fått in bra personal verkar det som så vi håller tummarna att han kan vända på skutan.

Om jag förstått rätt har du musikintresse, vilka är favoritgrupperna?

Då får jag nog säga Guns ‘n’ Roses. Även om jag är en allätare. Men just Guns är lite speciella. Låtar som funkar i alla väder :).

***

Ulf Stenströmer om Johan Sjöstrand:
En mer intresserad o engagerad hästägare får man leta efter.  Lever för travet. Betydligt mer intresserad av trav än av handboll. Otroligt snäll och omtänksam. Sjukt bra totospelare. Mer påläst inför lopp än nån annan vare sig det är hans hästs lopp eller om det är spel.

***

Avslutningsvis vill jag tacka Johan för att han tog sig tid med intervjun samt såväl Ivar på Stall Travtips samt Ulf Stenströmer för foton, etc.

Då Hubbe är nere i Guns ‘n’ Roses-träsket avslutar vi med deras, i mitt tycke, bästa låt: ”Used to love her”, vilken jag tyvärr inte hittade i bra live-version och kvalitet, så vi får köra en studioversion.  G ‘n’ R som slog igenom med ”Paradise City”, vilken jag själv hörde för första gången i slutet av 80-talet på skateboard-SM i Björndammen (Partille), som då gästades av Tony Hawk & Co. Enjoy!

(Tyckte man denna intervju var av intresse, kan man finna fler här.)

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

