V75 Bergsåker 28/6 – E3-Finaler

Det s k semestervädret gör ingen glad för stunden, men vad gör väl det när det är dags för finaler på Bergsåker, Sundsvalls stolthet? Trav är alltid bäst på plats, men i det här hällregnandet ser jag gärna på sporten på dumburken. Bergsåker är väl fortfarande Bergs domäner, men frågan är hur länge till? Ur ett rent ekonomiskt och logistiskt perspektiv borde egentligen flyttlasset ha gått söderut för länge sedan, eller? Det knorras på sina håll och breddtravet och uppe i norr tycks det vara mer negativa tongångar än här nere i söder. Vidare har vi rent allmänt mer pengar att köra om här nere, fler lopp, fler banor och allt detta inom betydligt kortare avstånd än uppe i norr. Är övertygad om att det blott är en tidsfråga innan den gode Bergh blir en sörlänning…

Loppen då? V75:an ser på förhand aningen favoritbetonad ut och utdelningen kan bli väl skral om för många förhandsfavoriter står sig. Men, vis av erfarenhet kan det lika gärna bli sanslöst bra betalt, förutsatt att några favoriter faller bort.

Nu under sommarmånaderna tar vi bort Guldgrävar’n de gånger vi kör Stora Andelen, men vi låter istället Guldgrävar’n bli reducerad istället, övriga veckor men då på två andelar färre än normalt. Jag är sålunda mycket nöjd över att ånyo kunna köra reducerade andels- och jokersystem varje vecka.

V75-1: Senast jag såg Jeppas Maxi tyckte jag att Tobbe körde bort kusen. ”Hur kör gubben?” tänkte jag för mig själv då Jeppas fick en fasligt tuff resa. Likväl, Tobbe visste vad han körde med, vad som fanns i tummarna. Prestationen då var bland det häftigaste jag sett i år och ekipaget kunde sedvanligt defilera i mål. ”Gåshud”, sa Bill. ”Goosebumps”, sa Bull.

Jeppas är en given spik och att gå emot känns spekulativt. Vill man dock göra så, känns Screen Height, Coldtown, B.B.S. Pelleshan och Leif som de tidigaste. Att jag själv inte tippar dessa på mitt ”emot-system” kan diskuteras. Tror dock att Goop och spåret kan bli totalt avgörande, om nu Jeppas Maxi mot förmodan inte sätter nosen först. Ska någon annan vinna krävs det att det häxar för Tobbe. Tror inte något annat än sjukdom och galopp kan ställa till det.

V75-2: Souchong är given som förstarankad och tillika utgång på jokersystemet. Bakom Örjan finns det flera luringar, men garderas det är Secret Service och Fashion Duo tidiga. Kul skräll i Littlemissunshine och herr Lindblom från ett tredjespår.

V75-3: Här är Canaka B.F. favoritspelad och det blir nog på den här damen jag sätter tilltron i loppet. Men det är ett getingbo och mer eller mindre ett plockepinnlopp, det kan gå hur som helst och löpningsförloppet blir helt avgörande. Känns som en tredjedel av kusarna har mycket god chans och åtminstone halva fältet är inte helt oävna.

V75-4: Ungefär samma kan sägas om fjärde löpet inom V75:an. Här är Erik favoritspelad med Maverick Man och det kan han väl vara, men att jag överhuvudtaget låter ekipaget stå kvar som förstarankad beror inte på att jag är benhårt övertygad att de vinner, jag har helt enkelt svårt att sätta fingret på vem som vinner. Av de sex kusar som streckas på Stora Andelen, har jag mycket svårt att finna vinnaren.

Bandit Hornline hade kunnat vara en spik, från annat spår, Bartender In likaså. Trust Launcher har ju varit bra länge, men nu är det tuffare emot. Divas Revansch känns bortglömd av spelarna och har nu Uffe upp från ett femtespår, intressant. Remember My Name känns klart skrällduglig och här underspelad, dock spåret emot.

V75-5: Flera av loppen har skrällpotential och det rejält. Här är Octopus en solklar förstahäst, i min bok, men bakom är det vidöppet. På andelssystemet streckar vi alla, men sätter utgång på Octopus, Dance Photo samt A Hannibal.

V75-6: Jag är tråkig och tar andra spiken på Al Dente, som majoriteten av spelarna. Månne fantasilöst, men så bra som kusen har varit och med den lätthet han tagit sig först över linjen är det svårt att gå emot. Precis som i första, kan nog bara förlora om det tokhäxar för ekipaget. Vill man nu spela emot är Psycho samt Digital Frame givna på kupongen.

V75-7: Visst kan Betterthancheckers vinna! Kalaskuse, kalasspår och tillika kalaskusk. Men, jag sätter ändå Caramella B.F. först tillsammans med Costatantisoldi som god tvåa på ranken. Bakom dessa kommer sedan favoriten och Goop, på min rank. Tror det kommer bli en fartfylld tillställning och den som spar på krutet kommer belönas. Betänk att Bergsåker har ett av de längre upploppen i landet, är väl bara Östersund och Axevalla, vars upplopp är längre, om jag inte missminner mig.

Stora Andelen tippas åt Isabelles Spelbutik – 10 andelar – reducerat jokersystem
(Klicka på bilden för större version!)
V75-140628-Stora-Andelen-BergsåkerMinst en utgång av fem, fördelade på tre lopp, måste vinna för att systemramen ska gälla:

V75-2: 2 Souchong
 V75-3: 10 Canaka B.F
V75-5: 6 Octopus, 3 Dance Photo samt 4 A Hannibal.

Avslutar med ett eget ”motvallskärringsystem”:
V75-140628-eget-Bergsåker

Nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till V75 Bergsåker 28/6 – E3-Finaler

  1. Vinnarskalle skriver:

    Stora systemet känns i vanlig ordning helgjutet. Om bara Jeppas levererar så borde sjuan ligga inom räckhåll… Stort lycka till idag!

Kommentera

