V75 Solvalla 8/2 – En skock finaler…

Det går bra nu. Influensa förrförra helgen och förra helgen magsjuka. Känner sig som överkörd av ett godståg fastän det var i söndags natt jag spenderade sju timmar på toaletten. Mer grafisk än så tänker jag inte vara i min beskrivning, men kan ju försöka vara positiv och tänka att om sju timmar ger minus tre kilo så är det bara två magsjukor kvar, så är beach 2014 räddad…

muppets_statler-waldorfÅter till kontoret igår och efter två hektiska dagar på jobbet är det imorgon dags för att besöka svärmor och på söndag får vi måhända pusta ut lite. Därefter hel veckas  tjänsteresa till Fjollträsk. Känner spontant att stressen är stadigt stigande och ständigt närvarande, kanske läge att casha in nu på Valla imorgon och ta en vecka på Bahamas? Eller, vill man verkligen åka dit? Nog är det alltid något elände, vart i världen man än näsan vänder? Grekland är vid ruinens brant. I Thailand är det oroligare än någonsin och är det på andra ställen inte krig och elände, så är det sjukdomar, om de så må vara matrelaterade eller annat. Nä för böfvelen, jag börjar bli mer och mer grinig gammal gubbe. Bäst att stanna hemma och dra något gammalt över sig. Kärringen till exempel…

Nädå, ingen av oss har fyllt fyrtio än och det skiljer bara några månader mellan mig och den väna lilla varelsen, till min fördel, vilket jag högt och ljudligt poängterar så snart jag får chansen, som här till exempel, men låt mig nu få låtsas vara lite sur och bitter! Gamla griniga gubbar är ”charmigt kul”, åtminstone på TV…

Travet då?

Kör en quick and ugly idag, den som letar detaljer och nyanser får kika på systemramen och ranken. Systemet är matematiskt, men jag använder ändå alltid Jokersystemet för att bygga systemet under veckan och finlira med rankingen.

Om vi hopppar lite fram och tillbaka har vi kortfattat en tokfavorit i gulddivisionen då Bergharn låter Amaru Boko få lufta lungorna. Egentligen är man väl bäng som garderar och försöker fälla, särskilt nu då jag tagit bort Baht Launcher som jag länge var inne på att gardera med, även Lord Capar var med initialt, men fick plocka bort dessa till förmån för fler hästar i de två avslutande löpen.

Likaså var jag även tidigt inne på att spika Montgomery Gel i första, men väljer denna gång att måla på med fem streck i första. Är dock vanligtvis inte alls rädd för att köra spik initialt, det är alltid skönt att börja med en spik och få det avklarat och dessutom få streckmässig fördel mot flertalet spelare och system.

Emellertid, systemets spik har vi istället i andra avdelningen, där Uroy med Goopen får förtroendet. Tycker kusen varit vansinnigt stark och chanserna ser goda ut. Men, den som garderar behöver inte skämmas och då kommer man långt med tre extra streck: Tobbe, Björndansaren och Trailing Edge. Igenspikat på fyra streck, men vi spikar som sagt.

Spika ja. Tidigt i veckan var jag inne på att chansspika 11 Super Photogenic i fjärde, men jag fegar ur i sista stund. Nästan så jag ångrar mig, men så fick det bli. Kör istället med ett tvåhästarslås där Demo fick andra strecket. Dock inte alls fel med flera här, då det är ett svårt lopp. Den som letar kul vinnarspel i lägre delen av ranken kan sätta några riksdaler på Tobbe från femtespår med Visual Contact.

I lärlingsloppet vore det skönt om vi kört Stora Andelen, dvs stora jokersystemet, denna vecka, då hade jag nog streckat alla, släppt ångesten och gått vidare till V75-6. Men, det fick bli ett trehästarslås med Beatasine, Stirling Allstar och Good as Princess. Finns fler att vara livrädd för, men Miss Beniss är nog den utanför ramen som skrämmer mest.

Tror och hoppas det skräller rejält i de två sista och hoppas att med åtta respektive sju streck ha ringat in vinnaren.

Guldgrävaren – andelsspel tippas åt Isabelles Spelbutik – 10 andelar
(KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION!)

v75-140208-guldgrävaren

Inte så mycket travtankar månne denna gång, men jag är mentalt matt just nu och får återkomma med lov om bot och bättring. Nästa vecka postas dock inte systemet här i bloggen före spel, möjligen att jag får ut den på twitter i förtid. I bloggen läggs dock nästa lördags system upp senare på kvällen då jag inte hinner hem i rimlig tid. Lägg till mig på twitter om ni alltid vill ha senaste info samt direkt få kännedom om när ett nytt inlägg är postat i bloggen. På twitter lägger jag alltid ut en blänkare, så snart jag gjort något vettigt, eller stundom även ovettigt…

Men först, nu ska miljonerna håvas in och sedan tar vi några dagar ledigt på Bahamas, i Las Vegas eller Vedum, det är inte så noga…

Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till V75 Solvalla 8/2 – En skock finaler…

  1. Vinnarskalle skriver:

    Ha ha! Härligt skrivet, fick mig ett gott skratt där! God tur med liret idag! 🙂

    • Halloj! Sorry för sent svar. Åkte till svärmor igår eftermiddag och när vi väl kom hem på kvällen var inte bloggen prioriterad. Vi glömmer gårdagen va? Hade sex rätt på ett litet matematiskt jag slängde in i sista stund och på Guldgrävar’n blott fem. Får sikta in oss på Axevalla!

  2. Raspberrybranch skriver:

    Besvärjelse, grym låt som kan framkalla en tår i ögat om den spelas vid ”fel” tillfälle. Har noterat att du brukar spela med ett singelstreck och inte två i dina jokersystem. Har själv alltid använt två spikar, för att ha råd att måla på duktigt i tre avdelningar, med en utgång av tre. Men när jag tänker igenom de få framgångar jag haft så sammanfaller dessa med garderade favoritfall och inte med 2 % som träffar kanten på piltavlan. Vilka avvägningar gör du i det här fallet mellan att spela med en eller två spikar i reducerade system? Ha en bra jobbvecka !

    • Halloj! Medhåll till hundra procent, det är få gånger man lyssnar igenom hela låten utan att bli fuktig i ögonhålorna… Antar man blivit blödig i samma veva som man blev småbarnsförälder…

      Det stämmer relativt bra, vad du noterat. Ofta nöjer jag mig med en spik när jag kör joker och därefter en av tre vad anbelangar utgångarna. Visst är det så att systemet blir väldigt kraftfullt i övrigt med två spikar, men då ska man finna dessa också. Sedan är ju saken också den att när jag nu har fått förtroendet att köra andelsspel och har en större spelbudget att röra mig med, systemmässigt, så är det så klart så att det är lättare att klara sig på en spik. Hade jag kört för egna pengar alléna, ja med ett system för runt 500 kr så blir man nästan nödgad att hitta två spikar, alternativt köra med hårdare utgångskrav.

      Mycket beror på hur omgången ser ut, helt klart och hur magkänslan är.

      Numer kör jag ju bara jokersystem en gång i månaden när vi kör Stora Andelen och spelkassan innhåller 5000 kr. Övriga system som jag tippar åt Direkten Tidaholm, är ju matematiska, dvs Guldgrävar’n, men jag presenterar dem ofta med jokersystemet, för att kunna visa ranken i systemramen.

      Sorry för sent svar, men har varit på resande fot hela veckan och kom hem först i kväll. Hoppas du satte sjuan på Axevalla! Det gick bra för egen del, men då Erik satte favoriten i sista blev det lite för dåligt betalt för att man ska kunna njuta fullt ut. Next time…

Kommentera

