V75 Jägersro 1/2

Normalt vill man ju lämna in systemen så nära inpå spelstopp som möjligt, men med andelsspelen är detta inte alltid möjligt. Idag är jag ute något tidigare än normalt och gjorde klart såväl Stora Andelen som Guldgrävar’n redan strax efter 17-snåret för att hinna iväg till Isabelles Spelbutik och lämna in dem före stängningsdags. I normala fall mailar jag systemen sent på natten till lördagen, men idag var jag alltså tidigt ute in persona.

Detta innebär att input från alla de sista skriken och info från såväl kuskar, tränare och travmedia i övrigt uteblir från morgondagens spel. Men, vem vet, denna gång kanske det hjälper istället för stjälper? Tycker oftare man svär över att man ändrat från en idé man haft tidigare i veckan, än tvärtom. Alltså, inte helt omöjligt att jag blir ohämmat odräglig om sjuan sitter och den ger bra betalt imorgon… 😉

Skämt åsido, när jag satt med systemen sent i eftermiddags var jag tvungen att korrigera i sista löpet under resans gång. I måndags var känslan direkt att bästa spiken torde vara Art on Line eller VästerboontheNews. När då såväl den senare som Vici Lane ströks förändrades spelet helt.

Tidigt i veckan tyckte jag omgången såg klurig ut och jag tycker nog så fortfarande, även om det helt sant finns ett stort antal ”givna” förstarankade i respektive avdelning. Med detta sagt var jag tidigt inne på att göra ett reducerat blocksystem med krav på två av fem, vad gäller utgångshästar, men ändrade mig i sista sekund till att köra en spik på Stora Andelen och därefter krav på en av tre. Med andra ord blev det ett spretigt system, och jag hoppas jag valde rätt, att det kan skrälla rejält i något av de löp där jag målat på…

V75-1: Förutom *hjärnblödningen Mikko fick för ett litet tag sedan (*jag pratar om styrningen i loppet nu), tycker jag han oftast kör bra.  Han har bästa hästen från ett bra läge och borde kunna ta hem detta utan större problem.  Visst, kanske Johan svarar med Jumble Ås, men jag hoppas Johan tänker han har bättre chans från vinnarhålet då jag till skillnad från flera andra inte tror Jumble Ås står emot Art On Line, ens när den senare går i dödens. Ska man ta flera än dessa är det många streck man ska ta med. Egentligen tror jag mest på Lillen Sisu och Gigant Slugger, men ser att jag i jokerramen glömt flytta fram dessa i ranken till tredje och fjärde. Även Jorma kan bli farlig från tredje.

V75-2: Är inte ofta jag rankar Lövgren först på V75, vet inte, men antingen har jag haft otur när jag spelat denne, eller så är det så enkelt att det är jag som jinxar densamme. Icke desto mindre, här får Jocke L. stå främst i ranken med Largo Launcher och denne blir även utgångshäst på jokersystemet. Efter den givna förstahästen ser det klurigt ut och rådet blir att strecka på. På Stora Andelen tar vi sex streck, på Guldgrävar’n blir det sju.

V75-3: Torftig gulddivision med blott sju kusar och kanske inte de värsta kanoner våra stjärnstall har att erbjuda. är 150 000 riksdaler för lite att springa om? Gnälls det inte om att prispengarna sjunker och att det är svårt att få det att gå runt? Men ändå har man så gott ställt att man helt uppenbarligen kan låta bli att anmäla, eller? Nåväl. Var ett coin-flip om man skulle ranka O’Grady före Dreams Take Time eller inte. Tveklöst är Takter min favoritkusk, samtidigt tycker jag hans svagaste sida är att han inte alltid är så snabb i väg från plankan. Dvs, raka motsatsen till trigger-happy-kuskar som Uhrberg och Adielsson.

Då jag inte är hundra på hur snabb Dreams Take Time är i starten och hur väl Takter kan mana på vågar jag sålunda inte ranka denne först, utan låter O’Grady kröna förstaranken. Därefter har vi Takter Dreams Take Time som självskriven. Men, vem finner vi väl då på plats numero tre? Mr FörstellerSist, Mr VinstellerGalopp. Jag diggar Ludde, tro inget annat, men lika ofta som det kan vara kul att se på, lika ofta kan det bli lite av vilda västern i löpen. Ingen Solvalla-lunk här inte…

Men, med det sagt, går Juggle Face iväg felfritt hyser jag inga illusioner om annat än att Ludde går framåt skapligt tidigt och trycker på. När Luddes kusar travar som de ska, går de ju oftast på styrka hela vägen in i mål. Eftersom jag nu tror så här, nöjer jag mig inte med att köra med lås på vare sig Jensen, Takter eller Ludde, utan tar även med Goop och unge herr Dalborg, som jag tror kan bjudas in i loppet om det blir körning först om spets, och senare måhända även under resans gång.

V75-4: Är Reckless felfri tror jag han är klar. Spikas på Guldgrävar’n men garderas på Stora Andelen upp med Takter samt även en liten kul skräll med Fredrik Persson: Bascapi In. Perssons kuse kan nog dock blott vinna om Goop och Takter tuppfäktas. Men, om så vore fallet…

V75-5: I min bok är detta det svåraste loppet och här målas det på såväl på det matematiska systemet som på det reducerade jokersystemet. Tio kusar på jokersystemet och nio på det matematiska. Rent systemekonomiskt ”måste” man så klart ha en utgångshäst i löpet med flest hästar, men gudarna ska veta att det inte var lätt att välja utgång här. Kryllar av roliga skrällar, strecka på för guds skull!

V75-6: Vivo Per Lei med Takter kändes spontant som ”given”, men samtidigt är jag fasligt rädd för Finish Future med Jorma och det pratas hiskeliga om Kermas Magic från stall Persson. Roligast tycker jag dock West Wing med Falsig är, för den som letar skräll. Lite samma här som en bit upp, kommer Johnny först till kurvan kan det vara klart, men blir han inlåst kan vem som helst vinna…

V75-7: När jag satt med systemen var jag väl i det närmaste klar med att spika Takter här, men sedan blev han struken, likaså Vici Lane som var klart streckaktuell. Redan i måndags hade jag Mr Fitch som klar tvåa på ranken och av naturliga skäl får han nu stå först…

Stora Andelen tippas åt Isabelles Spelbutik – 10 andelar
(KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION!)
v75-140201-stora-andelenUtgångshästar/Reduceringskrav: minst en av nedanstående tre måste vinna:
V75-2: 4 Largo Launcher
V75-5: 1 Panama As
V75-6: 1 Vivo Per Lei

Guldgrävar’n 15 andelar
v75-140201-guldgrävaren

Sådär, nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till V75 Jägersro 1/2

  1. Vinnarskalle skriver:

    Ser i sedvanlig ordning mycket lovande ut! Lycka till idag! 🙂

Kommentera

