Vi spelar väl för pengarna? – V75 Gävle

Det är säkerligen en del som slår bakut när de ser att ingendera av Maharajah och Månprinsen A.M. får förtroendet att vara systemets spik. Visst är chansen, eller risken, hur man nu vill se på saken, stor att någon av dem eller möjligen båda två vinner sina lopp. Maharajah tycks vara i storstilad form i sin ”senaste come-back”. Emellertid, jag ska villigt erkänna att när Maharajah var som bäst var jag, som flertalet andra, tämligen betuttad i kusen. Men, därefter kom alla dessa torskar, där man gång på gång lovade att nu var kusen på gång igen, men segrarna uteblev p g a än det ena, än det andra och jag tycker väl aldrig vi fick några egentliga svar gällande vad som var orsaken till att kusen underpresterade.

Med detta i åtanke, har jag svårt att köpa Maharajah som en solklar spik. Visst, senast gjorde han ett makalöst lopp och prestationen lämnade inte mycket i övrigt att önska. Men, som sagt, jag har sett det förut, han har gått från toppar till dalar på rekordtid, utan att vi (eller för den del Hultman) har funnit någon orsak, eller?

Han kanske bara vinner, mycket tyder väl på det, men med tanke på hur bra Haraldinho varit senaste tiden, tänker jag inte sluta jaga denne nu. Har han inte varit instängd så har han fått knepiga resor på andra sätt. Denna gång är det ett gynnsamt andraspår med autostart och från början bäste Takter upp. Nu har det blivit kuskändring och även om Takter är först i min bok, kan man kanske ändock inte direkt säga det är något direkt kuskminus med Goopen upp. Jag var ett tag inne på att också lira några kronor vinnare på Haraldinho, men nu har oddset krypit ner något alldeles betänkligt, med tanke på hur insatsfördelningen ser ut på V75-spelet. Månne är det någon mer som är inne på samma spår som jag själv…?

Månprinsen då? Jo, det är ju tveklöst så att det är bästa hästen i gänget och jag vurmar för såväl kuse som Gunnar. Men, av de förluster man nu har i bagaget vill jag nog tillskriva Gunnar några stycken, om än givetvis inte alla. Han är tveklöst en sjuh*lvetes hästkarl och tränare, men en del styrningar tycker jag tveklöst har varit främsta anledningen till att guldpengen uteblivit.

Med det sagt och om man nu är inne på att gardera måste så klart Rino Dox med, likaså Raggmunken och Voje Nido. Myllarfaks tar vi också med samt sist men inte minst, mitt absoluta favoritkallblod som jag alltid spelar; Stamping, som nu dessutom fick sätta nosen först senast. Kanske väl tufft att sätta nosen först i detta gäng, särskilt när han får starta från elftespår, men jag vill inte stå utan, särskilt inte då han blott är betrodd till 3.8 % på insatserna. Månprinsen får dock förtroendet till att bli utgångshäst numero två.

Nu har vi avhandlat de två största spikaspiranterna, vilka vi alltså garderar, men vi kanske också ska kika lite på övriga race. I V75-1 kan det mycket väl bli drag under galoscherna. Jag sätter Greve E. först och ger denne tillika äran att bli utgångshäst, men streckar därefter sex kusar till. Främsta konkurrenterna har samtliga skapliga spår: Elit Sund från tredje, That’s My Pal från femte, Bolt Boko från första samt Jorma från sjätte. Skulle tidigare nämnda köra musten ur varandra och tempot blir högt, kommer då mina skrällar in i matchen, Horton från tionde samt Monas Ragazza från nionde.

I V75-2 finner vi dagens spik som är Julio de Luxe. Värst emot är Vacqueyras, men då denne fick ett elftespår, kändes det överkomligt att ge Julio förtroendet från sitt tredjespår. Efter dessa är Jorma med Corleone Boko tredjehästen.

Då vi redan har luftat våra åsikter och idéer kring V75-3 och V75-4 går vi raskt vidare till lopp fem inom sjuan där Maverick Man är spelarnas favorit. Även för mig, är han tidig, men jag sätter nog Renoir Bi med Ingves först och han är tämligen lite betrodd på V75:an, vilket passar oss lysande. Utöver detta tar vi med Goopen med Pledge Allegiance från ett vanskligt åttonde spår, må det bära eller brista…

I sjätte hade jag länge Sandrngham Hanover som utgångshäst, men jag valde länge och väl mellan denne och Ulm Karsk. Hur som helst vill jag här ha många och med facit i hand slutade det på sju streck. Men, då jag är rädd för att Leif, Erik och Djuse kommer fightas om ledningen och vi kommer se ett tufft tempo, kan vinnaren mycket väl komma bakifrån. Blir inte förvånad om Tillman, Lennartsson eller för den delen Uffe med Robin Ru semi-skräller i sjätte och tog sålunda bort utgången från detta löp.

I sista har vi då åtta kusar där Mellby Amiral är såväl min som övriga spelares favorit och jag ger Amiralen det sista utgångsstrecket. Vinner inte Mellby Amiral har jag mycket svårt att sätta fingret på vem som hinner först över linjen, strecka på, blir rådet.

Lilla Andelen tippas åt Samuelssons Tobak – 25 andelar
(Klicka på bilden för större version!)
V75-131123-Lilla-AndelenMinst en utgång av tre.

Nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Vi spelar väl för pengarna? – V75 Gävle

  1. Vinnarskalle skriver:

    Ser att vi för ovanlighetens skull tänkt lite olika idag, även om i stort sett alla mina kusar ryms i ditt system. Vi kan med andra ord ändå få sju rätt bägge två och vi får därmed hoppas att så också sker! Lycka till idag! 🙂

  2. Per skriver:

    Du valde att gardera Maharaja rakt av utan betänkligheter, respekt. Jag gjorde inte det och ju mer jag läste av ditt resonemang, desto mer ”Sanityfeeling” fick jag, dvs alla vill så gärna att hästen vinner och vanliga normala tvivel som andra hästar drar på sig, skjuts åt sidan…vissa hästar får för många chanser.

    Det känns som att ditt system var värt ett bättre öde !

    • Tack Per. Jag var själv nöjd med tänket, även om det inte räckte hela vägen in mål. Efter de två första loppen tändes förhoppningarna om att det faktiskt kunde bli riktigt bra. Sällan finner man sig i guldsitsen med att ha klarat av utgångskravet eller -kraven och ha satt första och tillika enda spiken, direkt efter de två inledande löpen.

      I tredje hade jag rätt så tillvida att Maharajah var en usel spik, men tyvärr var mitt drag emot inte så bra som man skulle kunna önska för dagen. Tyckte Haraldinho underpresterade med tanke på resan han fick. Däremot var Perfectly Enough alldeles strålande, men den var ju blott förstereserv. Jag gläds också åt Erik och hoppas lördagens lopp är inledningen till en lite längre period i värmen, han har ju varit ”ute i kylan” ett tag på V75 i år.

      Visst, med en sådan inledning hade man kunnat önska ett annat utfall, men vi får icke låta oss nedslås, inte med tanke på att det nästa vecka är en hiskelig massa pesetas i potten. Dessutom råkar det sammanfalla med veckan då jag får äran att tippa såväl Stora som Lilla Andelen, något som även i vanliga fall gör att förhoppningarna höjs något. Att det nu ligger bra med stålar i potten gör det än roligare.

      Tack för kommentaren och stort lycka till nästa helg!

Kommentera

