V75 16/11 – Solvalla Grand Prix

Tillbaka med skaraborgsk mylla under pråmarna. Har varit en intensiv vecka å yrkets vägnar då jag varit på tjänsteresa från måndagen till sena torsdagen. Så snart man lämnar sina egna domäner slås man av hur vackert Sverige är, men det krävs att man förflyttar sig bortom ens egna domäner för att man ska upptäcka natur av något annorlunda slag och då också slås av skönheten i det svenska landskapet.

Har dock inte riktigt kommit över onsdagens fadäs än. Jag har inte bloggat om V86:an i onsdags, då jag helt enkelt inte haft tid för det. Under tisdagskvällen slängde jag ett getöga på startlistorna inför V86:an på Solvalla nästkommande dag. Gjorde ett system på 1728 rader där jag garderat Aga Khan Boko med Montgomery Gel och Notre Crown. I sista hade jag spik på Ruhuna Tea. Avvaktade dock med att lämna in det, då jag tänkte lämna in det strax före spelstopp nästkommande dag, utifall det skulle bli någon strykning.

V86-fail-7ratt-131113På onsdag morgon checkar jag ut från Scandic i Gävle, arbetar av dagens besök och styr sedan kosan mot Uppsala för att checka in på Scandic då arbetsdagen är slut. Efter en lång, varm dusch kontrollerar jag startlistorna och noterar nöjt att inga strykningar som påverkat mitt system dykt upp. Är precis på väg att lämna in systemet då jag börjar få inlämningsfrossa och tankarna börjar komma. ”Vore det inte skönt att spika i första istället? Då kan jag dessutom ta med Headhunter och Cutting Edge i sista?”

Sålunda, tar bort Montgomery G. och Notre Crown i första och garderar istället Ruhuna Tea i sista

Ni som spelade vet hur det gick. Montgomery Gel vann och Ruhuna Tea visade sig vara en säker spik. Torskade där sålunda en åtta som gav 150 276 kr, fick istället nöja mig med en sjua och en bunt sexor som gav ca 2600 kr tillbaka. Så’nt är livet…

Men, nu är det äntligen lördag och därmed V75, sålunda ingen idé att gråta över spilld mjölk. Vi går direkt på dagens lopp inom V75-spelet:

V75-1: På mitt VM i V75-system kommer jag nog spika No Deal, men på Lilla Andelen vill jag måla på. No Deal blir givetvis utgångshäst men för den som inte spikar är givna garderingar Seabiscuit, Pojke Kronos och Overtaker by Sib. Utöver dessa lyxstreckar jag även Democrat, Jeppas Hugo samt Kaka A.T. med Erik. Kakan har haft svårt att räcka till och nå hela vägen fram, men har också fått brottas med taskiga spår. Här har vi ett välsmakande fjärdespår i autostart och Erik kan mycket väl skrälla till i första. En annan hedershäst som är ofantligt bortglömd är Jeppas Hugo som jag tycker ofta gör det bra i skymundan och som här får ett passande femtespår. Visst är det många som ska streckas före, men till en procent är ekipaget mumma…

V75-2: Ett svårt lopp som jag väljer att lösa med fyra streck, men man skulle utan tvekan kunna strecka fler utan att skämmas. Mest betrodda är Linslusen A.U. samt Vacqueyras som är spelarnas favorit. Min förstahäst i loppet är emellertid Rocky Reach som jag tror blir livsfarlig denna gång. Som sistastreck åker Jeepstar med, men självfallet är det med en gnagande känsla som Goopen lämnas precis utanför ramen, likaså Tore med Erik…

V75-3: Tror mycket på Reven och efter denna är Monster Drive och Womanizer givna. Lyxstreckar dock några till. Jagar fortfarande Haraldinho, denna gång med Mäster Takter upp, skräll bitte…

V75-4:  Kan bli en bra dag för Fredrik B Larsson, särskilt om Reven är i form i tidigare löp samt O. F. V. Continue hamnar bra till tidigt. I detta lopp har jag inte mycket att säga om någon enskild häst. Tycker det är en svår avdelning där jag inte vill utelämna någon som är med på Lilla Andelen, tycker också det är svårt att rangordna kusarna inbördes, men tror nog att dessa streck ska räcka. Blir högst förvånad om någon utanför systemramen sätter dit nosen först.

V75-5: Här höjer en del nog på ögonbrynen och undrar varför jag inte går safe och spikar Digital Ink i sista istället. Måhända gör jag en blunder här, men jag tror hårt på Aroma Grim. Förra loppet hade kusen vunnit lätt utan galoppen som kom så snöpligt. Vidare tycker jag Anders jr har skärpt till sig rejält vad gäller sina styrningar senaste året, likväl är det en ordentlig kuskförstärkning denna gång med Jorma upp. Spik!

V75-6: Laurier Dag och Prey Frontline är ett högst tänkbart lås, tillika ett skapligt starkt sådant. Vill ändå inte vara utan Call Me Hanover med Takter eller för den del Open Mind Bi med Jorma. Har vi då ändå börjat strecka så kör vi på med såväl Goopen som unge herr Untersteiner. Utgång på Laurier Dag.

V75-7: Här spikar de flesta och det är så klart en sund spik. Likväl, med risk för att man får stå med dumstruten på sedan vill jag ändock gardera med Indigious vilken jag tycker är alldeles för lite streckad relativt vinstchansen. Indigious har smiskat Digital Ink tidigare och det kan mycket väl ske idag igen, jag hoppas så…

Lilla Andelen tippas åt Samuelssons Tobak – 25 andelar
(Klicka på bilden för större version!)
v75-131116-Lilla-AndelenMinst en utgång av tre: No Deal, Reven d’Amour samt Laurier Dag.

Förutom att jag själv i sedvanlig ordning har några andelar i ”Lilla Andelen” har jag även kört ett VM-system, som sig bör, samt en Dagens Dubbel:

DD-131116

Nu kör vi! Lycka till alla. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till V75 16/11 – Solvalla Grand Prix

  1. Vinnarskalle skriver:

    Förstås att det sved rejält i onsdags! Du får trösta dig med att du borde ”stå på tur” idag då… Lycka till! 🙂

  2. Vinnarskalle skriver:

    True that! Nya tag nästa helg så klart! 😉

  3. Vinnarskalle skriver:

    Förresten… Börjar digga Connells allt mer! 😉

    • Kul att höra. The Connells är grymt underskattade och den stora massan känner möjligen endast till dem för deras hit ”’74-’75” vilken gjorde dem världskända runt ’93-’94. Hade förmånen att se dem på Sommarklubben på Chalmers ’94 eller ’95, vilket det nu var, sommaren innan man ryckte in och gjorde lumpen. Är lite så att jag har lätt att nörda ner mig i saker och ting, gruppen the Connells är en av dem. Har samtliga album och vissa av dem i olika utgåvor då en del releases skiljer sig åt beroende på om det är europeisk eller amerikansk version, dvs ibland är det jewel case och ibland kartong-cover, glömt vad det kallas.

      Skulle dock inte vilja kalla dem för ett regelrätt one-hit-wonder då de har en diger produktion och ett sjukt stort antal bra låtar, men märkligt nog fick de aldrig något större genombrott och med tiden försvann även originaltrummisen Peele W. Har du köpt några album och vilka favoritlåtar har du fått än så länge? Ska bli kul att höra då jag har bra tips om du inte förkovrat dig i albumlistan än… 🙂

Kommentera

