Foton från StoChampionatet 2013 – Axevalla

Sent omsider kommer här lite foton från Stochampionatet på Axevalla tidigare i sommar. Att de kommer så här sent beror delvis på att det blev lite av en anti-klimax för mig. Jag hade gjort spelet klart väl i förväg, så jag bara kunde åka dit och fokusera på att fota för att fånga dagen i bilder.  Jag gick upp sent och kom iväg vid lunchtid från Tidaholm, vilket iofs var enligt planen, då jag ville vänta tills alla köer in till parkeringen var puts väck. Tror jag lyckades ganska bra då jag var där vid 14-snåret och då var det bara att glida rätt in utan en enda bil före i kön. Visst, man fick stå längst bort på gärdet, men det fick det vara värt.

Jag hade blott inmundigat en tämligen klen frukost före jag åkte hemifrån och tanken var väl att smörja kråset på plats, då Idas Brygga nu levererar Sveriges bästa (?) travbanekrubb. Sålunda gled jag omkring och fotade lite allmänna översiktsbilder och även lite action-shots vid mållinjen. Betänk dock att jag bara hade med mig en fast 50:a, vilket inte är helt optimalt för kusarna, så de bilderna är något beskurna för att komma lite närmare inpå.

Efter fyra lopp var avklarade var tanken att jag skulle käka och därefter ge mig i kast med att försöka fånga publiken, människorna som spelar, alla dessa olika och osannolika karaktärer som hyser kärlek för sporten och spelet. Egentligen tycker jag väl dessa bilder är långt roligare än övriga. När man vänder kameran från banan och fångar minspelen på publiken när kusarna går över mållinjen. Brustna drömmar, glädje, tårar samt ren och skär ilska, allt i en salig kompott…

Men, nu blev det inte så. Denna gång fick jag inte smaka på krubbet på banan. Visst, kan ju skylla mig själv, borde kanske käkat något stadigare före jag stack, men hyste väl förhoppning om att köerna inte skulle vara bortom all sans och förnuft.  När fjärde loppet var kört och jag skulle köa för lite mat, var köerna så långa att det var nästan femton hungrande före i vilken restaurang eller korvkioskkö man än valde. Betänker man då att varje person tar måhända två minuter i anspråk, har vi en väntetid på cirkus en halvtimme innan man fick stilla hungern.

Lilla draken beskyller mig stundom för att ha blivit en grinig gubbe i förtid, och jag kan erkänna att jag blir oklädsamt butter när jag är hungrig. Så jag gav upp, de bilder jag suktade mest efter, blev aldrig tagna, utan jag styrde kosan mot Skövde för lite snabb bukfylla innan jag rattade det bayerska stålet vidare mot Tidaholm.

…och jag tror banne mig jag fick maten snabbare väl framme i Skövde, än om jag stannat kvar på banan.

Men, med detta sagt, förutom matköerna, var årets StoChampionat en alldeles lysande tillställning. Fantastiskt väder, helt ok med publik på plats och ofantligt fina hästar. Jag lyfter på hatten för Benny och Co för ännu ett väl arrangerat championat. Nu vet dessutom kocknissarna på Idas, vad som krävs inför 2014, för även om krubbet smakar förbaskat bra, så var köerna väl långa i år.

Nu ska jag inte tråka ut er mer, här kommer bilderna:

(KLICKA PÅ BILDERNA FÖR STÖRRE VERSION!)

axevalla-stochamp2013-3

Fanns underhållning (hoppborg) på plats även för Nicke… 😉

axevalla-stochamp2013-1 axevalla-stochamp2013-4 axevalla-stochamp2013-5 axevalla-stochamp2013-6 axevalla-stochamp2013-7 axevalla-stochamp2013-8 axevalla-stochamp2013-9 axevalla-stochamp2013-10 axevalla-stochamp2013-11 axevalla-stochamp2013-12 axevalla-stochamp2013-13 axevalla-stochamp2013-14 axevalla-stochamp2013-15 axevalla-stochamp2013-16 axevalla-stochamp2013-17 axevalla-stochamp2013-18 axevalla-stochamp2013-19 axevalla-stochamp2013-20

Ris eller ros? Förslag och tips? Kommentera gärna eller maila till mig via kontaktsidan. Vill du se fler ”fotoblogg-inlägg”? Finns här!

Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Foton från StoChampionatet 2013 – Axevalla

  1. Penny skriver:

    Vackra foton som alltid…!! Den sista bilden är min favorit. Så underbart konstnärlig.

Kommentera

