V75 – Att gnägga på gnällbältska

Idag är petite moi:s sista semesterdag och på måndag är det tillbaks till verkligheten, som gäller. Har varit en kanonsommar med bra väder, kanonfina travlopp, en hel del grillande och fina baddagar med familjen på ”hamnstranden” i Hjo. Det har väl tyvärr inte blivit så mycket tränande som det var tänkt, men väl en hel del jobb i trädgården. Den börjar bli ”robotvänlig” nu, så om en sommar eller två kanske det är dags att slå till på ett ”får”, de börjar ju komma ner i pris nu. Får sikta på att bli ”fit” i höst istället. Stundtals börjar knäna kännas bättre, även om det är ups and downs…

Idag när jag var inne och lämnade in Lilla Andelen till Isabelle på Samuelssons Tobak hände något kul. När allt är klart och jag morsar hejdå ser jag i kön (som blivit efter mig, brukar bli en sådan när andelsspelen lämnas in…) bakom mig en fyra, fem personer som står och väntar varav en av de köande är en gentleman i min egen längd och prydd med en fräsig hatt modell större.

Tänker inte mer på detta utan går ut från Direkten och viker av vänster och sedan vänster igen ner mot Julius, men bestämmer mig för att smita in på Sta’ns Data för att kika lite. När jag går över gatan ser jag över axeln i ögonvrån nämnde hattbeklädde herre, kanske inte komma rusandes, men väl gåendes i rask takt ut från Samuelssons, men jag reflekterar inte mer över detta.

Väl inne på Sta’ns Data visar det sig vara kö och jag ställer mig snällt tillika beskedligt och väntar som en sann ordningens man. Jag spanar runt på hyllorna och ögonblicket därpå slänger jag ett ögonkast över axeln och vem står där? Mycket riktigt, Indiana Jones från Samuelssons står på trottoaren utanför butiken och tittar glatt mot mig genom entrén. Först nu trillar tjugofemöringen ner och jag förstår att det måste vara någon från andelsspelet (?) som hört mitt och Bellas samtal och månne lagt ihop ett och ett. Samme någon kanske är sugen på att prata trav?

Jag väntar i kön en liten stund till, men det verkar som det drar ut på tiden, så efter någon minut bestämmer jag mig för att gå ut igen och se vad den sannolike ”travkompisen” vill. Jag vänder mig sålunda om för att gå ut och till min förvåning är nu Indiana Jones borta?

Om herr Jones möjligen läser detta kan du med fördel kontakta mig genom kontaktsidan, där min mail finns, eller så får vi slänga käft och prata trav nästa gång andelssystemet lämnas in. 🙂

Nåväl, imorgon är det dags för V75 i Örebro och det kan nog bli skapligt betalt, även om vi sannolikt inte får se några monsterpotter på sjuan. I stort sett samtliga lopp har starka favoriter, men känns osannolikt att alla håller denna gång.

V75-1: Credit Fayline är alltid farlig och nu med bra spår, tippas etta på ranken. Tvåan på ranken blir Kaka med Erik. Det var ett coin-flip vem som skulle vara etta utav dessa, och även Kaka är en toppkuse som väldigt ofta fått skräpspår och tuffa resor. Månne valde jag fel utgångshäst på andelsspelet, hoppas inte. Vidare streckar vi på med fyra kusar till. Fightas de två tidigare nämnda om ledningen och vi får lite tempo på loppet bjuder det in No Deal, som är kanske vassaste hästen, men från sämsta läget. Vidare streckas Democrat, Oolong och Caliber T.T.

V75-2: Spik på Rolling Stones. Känns som ett starkt streck. Ser egentligen bara två scenarion emot. Startgalopp eller att Per och Örjan kör mot varandra så att de båda spolierar sina chanser. Blir loppet så, kommer såväl Ludde som Erik in i bilden.

V75-3: Egentligen är jag väldigt förtjust i Sanity, men kanske än mer i just Johnny Takter som kusk. Måhända kan man tycka att det vore en straffspark mot det här gänget, från spår ett. Men, säsongen 2013 har för Sanity här hemma i Sverige kanske inte rosats av de framgångar vi spelare eller gänget bakom hästen hoppats på. Målar därför på med några streck till här, såsom: Noras Bean, Monster Drive, Hard Livin (Dags nu Daniel?) samt Blue Rock. Från början hade jag med Harry H. – men tog bort densamme i sista stund till förmån för just Blue Rock. Återstår att se om detta var ett champagnesmakande drag, eller om det kommer osa svavel från soffan imorgon…

V75-4: Många kommer spika Åkes Twin’s Fairytail och det med all rätt. Hästen gjorde ett överdj*vligt bra lopp senast och jag förstod inte varför i hela friden Åke fick svar av sopproten i dödens den gången, hade väl varit mer gynnande att låta Åke dra i dödens och få draghjälp än att hålla ut Åke då sopproten näppeligen hade någon vinstchans ändå…

På andelssystemet är det utgång på Åke.

V75-5: Finalen i klass 1 ges fyra streck där Mellby Viking är vassaste kusen, men med två galopper på de senaste fem och från ett bängligt läge får han sällskap av fler streck på kupongen.  Värst emot är Dakadak, som faktiskt är en högst tänkbar chansspik en omgång som denna. Vill även ha med Zinedine Bob och skrällen My Ovi med Witasp.

V75-6: D’One med Örjan kan mycket väl spåra från början till slut, men bakom denne tycker jag det är öppet. På andelsspelet har jag även med Denim Boko och Air Frame, men har man råd och vill sitta helt säker, bör man ta med Amazon Am, Mythical Fortune och Room to Go. Då är loppet i mina ögon helstängt. Möjligen att man ska ta med 11 Mellby Briolett, som har grym speed men också grymt dåligt läge denna gång. Kör måhända någon krona vinnare på ekipaget om oddsen är de rätta.

V75-7: Vi avslutar med Bronsdivisionen, som i mina ögon nästan håller samma klass som Gulddivisionen. Här hade jag mycket väl kunnat tänka mig att ranka Le Mat etta, men är rädd för att han blir inlåst. Han kanske mycket väl når första kurvan först av alla och så är mycket vunnet, men blir han inlåst är det game over. Det finns flera startsnabba emot på samma sida vingen och alla vet att med Le Mat instängd, ökar segerchanserna dramatiskt, för samtliga ekipage.

Värst emot är Overtaker by Sib, och som jag av ovanstående anledning rankar före Le Mat. ObS har dessutom varit så bra på slutet, att han kanske till och med kan ta ner Le Mat, även från dödens. Bakom dessa följer fem kusar till och får man önska en skräll tänker jag direkt på Estrella Dorada med Kim Eriksson samt även Avanti L.M. med herr Falsig.

Lilla Andelen tippad åt Samuelssons Tobak – 25 andelar
v75-130817-Lilla-AndelenFör att systemramen ovan ska gälla ska minst en av tre utgångar vinna:
V75-1: 2 Credit Fayline
V75-4: 8 Twin’s Fairytail
V75-7: 7 Overtaker by Sib

Vid sidan om mina andelar på Lilla Andelen kör jag även ett litet matematiskt ”emot”:

v75-130817-matemat-emot

Önskar er alla en trevlig helg, nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till V75 – Att gnägga på gnällbältska

  1. Vinnarskalle skriver:

    Har just tittat på omgången på ATGPlay med hjälp av en lånad 4G-sticka, funkade helt ok. Systemet gick förstås åt skogen då omgången blev riktigt svår… Vi får ladda om till nästa helg! Tänker jobba stenhårt på att få in TV-antenn innan dess… 😉

Kommentera

