V75 Rättvik 3/8

Grämer mig fortfarande lite över tisdagens V75 på Jägersro. Fem rätt blev utfallet då jag var säker på att Sebbe skulle vinna och sålunda spikade densamme, med prestationen innan i åtanke. Högst sannolikt är något galet med kusen då han bara stannade på upploppet, där han normalt brukar lämna pöbeln bakom sig…

Vidare missade jag vår danske Juul, som var streckad som andrereserv.  Fem rätt alltså, känns sjukt snöpligt, då jag hade med ”skrällen” Sem Jafet på blott tre streck. Jag tyckte han kändes tidig…

Nåväl, surt sa räven, vi går raskt över till Rättviks V75-omgång imorgon. Imorgon firar dessutom undertecknad och lilla draken bröllopsdag, så just imorgon blir det kanske inte så mycket trav, blir nog till att kolla loppen i efterhand på ATG Play, vi får se.

Inför Rättvik har jag tippat två andels- tillika jokersystem, det ena som brukligt är, Lilla Andelen, åt Samuelssons Tobak och det andra är det månatliga familjesystemet.  Vi går direkt till systemen:

Lilla Andelen – tippad åt Samuelssons Tobak – 25 andelar
v75-130803-lilla-andelenTre utgångar varav minst en måste sitta för att systemramen ska gälla:
V75-3: 7 Friction
V75-5: 10 Hulte Magnus
V75-7: 10 Le Mat

Familjesystemet – (vänsterklicka på bilden för större version)
v75-130803-familjesystemetTre utgångar varav minst en måste sitta för att systemramen ska gälla:
V75-5: 10 Hulte Magnus
V75-6: 5 Digital Darling
V75-7: 10 Le Mat

Sent lördagstillägg:

Matematiskt system
v75-130803-matemat

Champagnen står på kylning, skulle passa bra i värmen, nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till V75 Rättvik 3/8

  1. Vinnarskalle skriver:

    Ser i vanlig ordning heltäckt ut. Lycka till idag! 🙂

  2. Per skriver:

    Hej, hur resonerar du kring V7 vs V75 på matematiska system om cirka 500 kr? Förr spelade jag bara V7, när extra pott låg där, annars V75 med chans på pallplats om någon sviker. Men efter att i maj missat sjuan på No Deals galopp och i juli dito med Overtaker by sib,så känns det som att tröstpriset kan man stå över.Hur glada är egentliger silver- och bronsmedaljörer när de hade känning på guldet….nu spelar jag konsekvent V7 oavsett omgång. / Mvh

    • Hej Per. Tack för din kommentar. Din frågeställning är intressant och svaret på din fråga är nog att det måste man tänka igenom själv, vad man värdesätter mest, dvs maximera vinst vid ”rätt omgång” då sjuan sitter, eller vinna lite mindre, lite oftare.

      Saken är väl den att, ser man på saken rent krasst så är det ett faktum att i flertalet fall är det fördelaktigt att bara spela V7, om man ser till ”balansräkningen” över hela året.

      Men, vi är alla olika som människor och flera faktorer spelar här roll, vad som är rätt för individen. Är man en storspelare (jag räknar mig inte själv som en sådan) som spelar för större insatser, då kan V7 var det givna alternativet, då storleken på insatsen och systemramen då innebär att sjuan sätts mycket oftare än för gemene man som spelar mindre matematiska system.

      För en småspelare som spelar mindre system och då främst matematiska kan det vara så att V75:an faktiskt bäst spelas som just V75 istället för V7, då det med färre rader blir allt svårare att sätta sjuan. De omgångar då småspelaren istället sätter femmor och sexor kan dessa vara skillnaden som gör att denne går runt, dvs kan finansiera spelet genom de sexor och femmor som sitter.

      Dvs, om småspelaren visste att förste januari, ja, då sätter jag sjuan, då skulle så klart även denne spela V7 jämt, men då man inte vet när man vinner, eller ens om man ett år sätter sjuan alls, då kan det för mindre spelare vara skillnaden mellan att kunna spela eller inte spela alls, genom de sexor och femmor som kommer in. Om inte annat att hålla intresset och spelkassan vid liv.

      Innan jag fick förtroendet att sköta några av andelsspelen åt Samuelssons Tobak i Tidaholm, spelade jag för cirka 500 kr per V75-omgång, ibland mindre, ibland mer, vilket innebar att jag då måste dra in runt 26 000 kr per år för att gå break-even. Är man uthållig och man har en game-plan med sitt spel, så är det ekonomiskt helrätt att gå för V7, om man har ekonomiska möjligheter att genomlida de perioder då man inte får in några pengar, trots allt förlorar vi oftare än vi vinner, även om vi helst inte pratar om det. Det är lättare att slå på stora trumman de gånger vi sätter sjuan, än om man skulle göra det varje gång vi torskar, då skulle vi nog gå bananas till slut. Det är lättare att krasst konstatera, ”nästa helg, då tar vi dem”…

      Så, för egen del borde jag egentligen spelat V7 tidigare, då jag normalt sätter några sjuor per år, även då jag enkom lirade egna spel, ur egen plånbok. Som sagt, när jag enbart spelade ur egen plånbok låg spelen i häradet kring 500 kr och det är ungefär brytpunkten på när jokersystem kan anses börja vara intressanta, ur min synvinkel. Ibland körde jag reducerat, ibland körde jag matematiskt, lite beroende på hur omgången ser ut.

      Men, när jag började tippa andels- och jokersystemen ”Stora Andelen” och ”Lilla Andelen” åt Samuelssons Tobak blev det andra förutsättningar, vilket i nuläget innebär att jag för respektive system har en systembudget på 5 000 kr respektive 2 500 till 3 000 kr. Detta är så klart större summor än vad gemene man normalt tippar för, men ser man till andelssystem är vi relativt små jämfört med större butiker i större städer.

      Men, med detta sagt: Om vi har andelsspelen i åtanke vore det här egentligen helrätt att spela V7. Problemet i det här fallet är ju att det är ett andelssystem där andelarna säljs i butik och kunderna är av varierande slag. En del är säkerligen duktiga och insatta spelare själva, som gärna såg att andelsspelen var just V7. Andra är slentriantippare som vill prova något nytt och köper en andel, för att ”jokersystem verkar skoj att prova på”. De senare skulle nog i ett första skede, vara besvikna och oförstående, om de inte fick betalt för sexor och femmor, om dessa skulle sitta i en omgång med bra betalt.

      Nu har jag skrivit ett långt svar där jag måhända fladdrat iväg i lite olika riktningar, men jag hoppas du i det luddiga månne kan utläsa mina tankegångar.

      Kortfattat: Ja, egentligen borde nästintill alla spela V7, men att man/de inte gör det beror på att antingen behöver man, eller så lockas man av de små återkommande vinsterna för att hålla geisten/intresset/spelrullen ovan vattenytan. Även om, de facto, man skulle ha större vinning av att blott lira V7. Men, där är ju haken att vi vet ju inte om och när på året de pengarna kommer.

      • Per skriver:

        Klokt svar, ja man får rannsaka sig själv och vilka vinster man behöver som motivation. Det viktiga för mig är att förhålla sig till förlusterna och inse att när spiken i avdelning 1 fular ut sig (New York US….), då är det över för den här omgången och inte försöka kompensera det, utan påminna sig om att ja en kanske två gånger per år sitter sjuan på mellan 10-100 K. Klart man hoppas på mycket men historiskt sedan 2010 har jag förstått att mina system är anpassade för det även om det från början inte var medvetet.

        Blir med all säkerhet fler inlägg!

        /Mvh

        • Visst är det så, för att kunna behålla fokus är det lättare att ta motgångarna om man är medveten om nivån på vinstpengarna man kan vara med och slåss om. Dvs, om man har lite hum om vilka pengar ens systemram kan ge tillbaks (i bästa fall) och tillika vilka förutsättningar, för- och nackdelar, som ens systemram ger. Vill man gå för en eller flera spikar och kanske ett spetsigare system som ger ett tuffare krav på att spikarna sitter men då också utrymme för att måla med fler streck i övriga lopp. System som dessa ger som bekant möjlighet att vara med om större summor, de gånger spikarna sitter.

          Andra spelar kanske hellre blocksystem och spiklöst med flera utgångar, vilket ger större chans till att sjuan sitter oftare, men då kanske också till lite mindre utdelning. Sedan finns det så klart ”grader i helvetet” och insatsen avgör självfallet om även blocksystemen kan vara aktuella inför större summor.

          Själv varierar jag mina spel, ibland väldigt spretiga, ibland rena blocksystem och tillika spiklösa, stundtals ett mellanting. För mig styrs det mycket över hur jag uppfattar omgången. Om det finns en eller flera starka favoriter, men kanske ändock ingen man vill spika. I sådana fall är blocksystem klart intressant och kanske just vid dylika tillfällen är valet att spela V7 än mer gynnsamt.

          Tack för din feedback, den uppskattas och jag ser med intresse fram emot fler inlägg från dig.

Kommentera

