V75 halvvägs till lusekoftekusten

Imorgon är det dags, då smäller det, närmare bestämt springer V75-kusarna sig trötta på Årjängs travbana, inte överdj*vligt långt från våra bröder i väst. Inte alltför länge sedan passerade jag Årjäng då jag var på väg på tjänsteresa till Norge och säga vad man vill, men naturen i trakten är slående vacker.

En kort passus avseende förra veckan då; en omgång som gav bra betalt, men tyvärr fick vi inte vara med och dela på kulorna. Inte heller gav vinnarspelen något tillbaka, för första gången på länge. Bästa gissningen var väl Sem Jafet, som gjorde det bra, men som ändock satte nosen i mål först som tvåa över linjen, om jag inte missminner mig.

Kort om omgången:

V75-1: Ett lopp som är lite av en vattendelare bland spelarna. Nästintill 50-50 sätter strecken på Svanen respektive Unstersteiner d.y. – dock med en liten övervikt, i skrivande stund, för den gröne. Här väljer jag att inte ta ställning utan kör ett lås på ”Lilla Andelen” (andelsspelet jag tippar åt Samuelssons Tobak). Låset känns på förhand starkt och sannolikheten att någon annan än tidigare nämnda vinner, känns försvinnande liten.

Likväl, på mitt egna chans-system, vill jag gardera än mer. Den som följer trav vet att när två kuskar träter och kör musten ur varandra är Åke inte sällan en av dem, sedan om den andre är unge herr Goop, valfri Untersteiner eller någon annan, det kan variera. Av den anledningen vill jag här gardera upp med tre hästar till, ifall Åke och Unsteiner bestämmer sig för att kivas: Thai Goldie, Credit Fayline samt Rocky Race. Kan tyckas sniket att utelämna Goopen, som är i vansinnig form, men har ingen feeling för Björn i detta lopp.

V75-2: Lome Bragen är stor favorit, med all rätt, och blir sålunda utgångshäst på joker- tillika andelssystemet Lilla Andelen. Sex streck känns starkt. På chanssystemet väljer jag här att spika. Erik upp, killen som trollar med knäna från vilket spår som helst. Få är bättre i volten, möjligen Uhrberg som smiskar han på baken, men finns det någon mer?

V75-3: Spika är man ofta nödgad till och det tvivelaktiga nöjet varje spelare har är att ställa sig frågan vilket lopp man lämpligen bör välja. Det kan tyckas märkligt att jag väljer tredje loppet, vilket känns som ett perfekt lopp att låsa på två hästar för att sedan med gott samvete gå vidare till nästa race. Likväl, Redéns stall och kusar är heta nu och måhända är det ett vanskligt drag jag gör när jag utelämnar Molle C.D. denna gång, men avgörande faktorn är fjärdespåret i volten.

Klarar Daniel volten, har vi ett svårt och tufft race, som sannolikt blir publikvänligt, men självfallet hoppas jag här att Goopen tar sig först i mål med Rooibos, oavsett herr Redéns förehavanden i volten – spik på andelssystemet och tvåhästarslås på chanssystemet.

V75-4: Svårt lopp där Kontio är favorit med Capone Boko. Det vimlar av motbud där Goopen är ett av dem och Almar samt Virvel är två andra man bör ha i åtanke. Streckar sex respektive fyra kusar.

V75-5: Ånyo ett lurigt lopp och i skrivande stund är Svanen hårt betrodd och jag har valt att sätta utgång på Tore som Åke uttryckt sig om medelst varma tongångar. Likväl målar jag gladeligen på med streck. Häxar det inte från femtespåret är mycket vunnet, men har man svagt hjärta eller en plånka där man behöver lätta på lädret, då rekommenderas man att ta fram stora penseln. Kontio är alltid farlig, likaså bör man ha Berglöf i åtanke och avslutningsvis är Goopen skrällfarlig i detta lopp, även om fjärdespåret inte är idealiskt i volten.

V75-6: Jag har få kuskar jag vurmar för, ur det yngsta gardet, men en kille som verkligen gjort avtryck senaste halvåret, det är Kim Eriksson och jag måste säga att jag verkligen är förtjust i hur han kör. Månne har vi här en ny Adielsson eller Goop i vardande? Offensiv, smart och som tycks mig ha såväl hjärta som hjärna i sina styrningar. Med lite mer rutin och med årens gång kan det här bli förbaskat bra! På stora systemet streckas fyra kusar och jag lämnar Luddes unge hele utanför systemet, även om det känns som ett lurigt ekipage att utelämna. Likaså är Jitanes utanför lappen, men jag tror det står mellan de fyra på Lilla Andelen. På chanssystemet låter jag hjärtat tala, här får Estrella Dorada med Kim lappens andra spik.

V75-7: Vilket lopp! Skulle lika gärna kunna vara årets Elitlopp med den uppställningen. Visst, finns väl tre statister bakom vingen, men det gjorde det ju även i årets Elitlopp…

Hjärnan säger Sebbe och hjärtat Lejons Deuxieme Picsous. Dessa är mina första i loppet, men det är knallhårt och man kan inte vara utan streck på Formula One eller Hard Livin här. Med dessa streckade kan man ta ett djupt andetag och sansa sig något, likväl tar jag även med Uffe O:s styrning samt Takter med Sanity. Hade nog inte tagit med Orecchietti från sämre spår, men från tredje vill jag ha med kusen och Takter kan man aldrig utelämna, knappt ens på en gunghäst, och särskilt inte då han sitter upp bakom Sanity. Raja Mirchi är väl ett lyxstreck då det har pratats om preparé, men då Erik sitter upp tänker jag inte vara utan. Klar kuskförstärkning denna gång.

Sålunda ser systemen och vinnarspelen ut som följer:

Lilla Andelen – andelsspel tippat åt Samuelssons Tobak (25 andelar)
v75-130713-Lilla-andelenSystemet har tre utgångar varav minst en måste sitta för att ramen ska gälla:
V75-2: 5 Lome Brage, V75-5: 5 Tore samt V75-7: 10 Sebastian K.

Chanssystemet samt vinnarspel
v75-130713-chans-o-vinnare

Ok, nu kör vi! Enjoy!

 

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

