Travkonsulten 2012 – Mickes senaste alster

Redan i mars fick jag skickat till mig Mikael ”Travkonsulten” Sandlins senaste alster och visst ögnade jag igenom den redan de första dagarna, men det är först nu, som jag har haft möjlighet att verkligen ge den mer tid. Varje sida är inte lusläst än, men då jag har alla de tidigare böckerna, minus ljudboken, har jag förkovrat mig särskilt i de kapitel som intresserar mig och blott ”skummat” de vilka jag tycker är av något mindre betydelse.

Man kan näppeligen påstå att det finns en uppsjö av travlitteratur att förkovra sig i, för den intresserade spelaren. Jag har själv haft mina krokar ute och av de för mig kända böckerna dissas faktiskt de flesta, av dem jag tillfrågat, som läst desamma. När det kommer till goda rekommendationer, återkommer man alltid till Statistikbibeln, skriven av en gentleman som tycks ha stora problem med sin e-post, samt till Micke Sandlins ”Travkonsulten-böcker”.

Det var mer än tre år sedan Travkonsulten gav ut sitt senaste alster, men i år var det alltså dags på nytt för ”Travkonsulten 2012 – En guide till vad som är viktigt när du spelar V75”. Även den nya boken är på 160 sidor, precis som de tidigare föregångarna. Boken består av 61 kapitel där 170 olika kategorier listas. De olika kategorierna listar olika faktorer där en del absolut ska beaktas och andra, i mitt tycke, kanske har något mindre bäring. Vi är ju alla olika som tippare och värderar olika faktorer olika högt.

Av totalt 170 kategorier är 70 av dem helt nya och presenteras sålunda för första gången. Som exempel innehåller Mickes senaste alster: Elva nya reduceringsstrategier, guider för uppullat/överpace, specialanalyser gällande utdelning på olika banor, analyser om tilläggslopp för ston, flera andra specialanalyser samt diverse V75- och travstatistik.

I nya boken får dessutom undertecknad sina 15 minutes of fame, då Micke på sidan 16 tar upp ”tipparligor” på nätet. Han åsyftar då SportSvenssons tippartävlingar där Micke vann säsong ett, ett poäng före undertecknad och säsong två, då undertecknad vann ett poäng före Micke. Jämnt så det förslår.  Micke konstaterar i boken att det är ungefär samma ”aktörer” (travtippare) som ligger i topp varje gång och det gäller inte bara tävlingarna på nätet utan även fackpressens tävlingar. I fackpressens tävling brukar Expressen, Guiden, DN och Micke placera sig väl, år efter år och ser man till SportSvenssons tävlingar har Travkonsulten, Harleys Hörna och generationX.se placerat sig i topp kontinuerligt.

travkonsulten2012-coverJag har inte lusläst varje sida av boken än, men har läst tillräckligt för att kunna rekommendera Mickes nya med gott samvete. För egen del fann jag sidorna om nya reduceringsstrategier mest intressanta. En del av dem kanske inte passar min spelstil, men andra var klart intressanta och högst aktuella att kika närmare på.

Oavsett vilken kunskapsbank och -nivå man själv besitter respektive befinner sig på, är en bok som denna ett mycket bra köp. En del av texten som presenteras är rent och sunt bondförnuft, men som ändå kan vara nyttigt att få presenterat framför sig, med stöd av relevanta siffror. Vidare slås faktiskt en hel del travmyter hål på, med statistik som främsta vapen.

Känner man sig det minsta intresserad av boken tycker jag man ska slå till och man bör då veta att förutom boken får man dessutom tillgång till Speedanalysen, vilken bara den är värd bokens prislapp. Speedanalysen innehåller på intet sätt några hemligheter, men Micke lägger här varje vecka ner väldigt mycket tid på att sammanställa relevanta speedtider, något vem som helst kan göra, men alltså härmed kan slippa i och med herr Sandlins förträffliga tjänst.

Avslutningsvis, boken rekommenderas varmt och när ni väl köpt och läst denna kan jag varmt rekommendera de tidigare böckerna. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

