Sudden på sin rätta plats

Så där, då är Sudden på plats, där han hört hemma under en lång tid, enligt mig – NHL:s Hall of Fame. Svensk hockey har haft många stora under årens lopp, likväl, såväl Salming som Foppa får ursäkta, för mig är Sudden den störste. Har alltid varit, kommer alltid att vara.

Nu är det tydligen klart, från 23/12 kan den som så önskar se V75 Direkt året om via TV4 och dess dotter-/systerkanaler. Hade jag varit yngre och singel, hade jag antagligen jublat. Likaså, om vi spolar livet trettio år framåt, då man är pensionär, då hade jag också antagligen jublat. Men, i nuläget har jag helt enkelt inte tid att glo på V75-live, även om jag så skulle önska. Där jag befinner mig nu, i livet, duger sammandraget alldeles utmärkt.

Så, ska jag då vara en gnällspik, och gnälla om att V75 Direkt är negativt, enkom för att det inte passar mig för stunden? Absolut inte. Självfallet är det av godo, till större del, att de som önskar och har möjlighet kan se V75 på dumburken varje gång det är dags att fördela miljonerna…

Men, frågar sig vän av ordning: Är det direktsändningar av V75, som är den gudomliga lösning vi alla letar efter? ATG, vi spelare,  de aktiva samt banorna runt om i landet? Även om hårfästet på undertecknad börjar krypa uppåt och de silvergrå håren blir allt fler, är det likväl så att fortfarande har jag de mörka stråna i klar majoritet. Man kanske börjar känna sig lite till åren, när det knäpper i leder och knän, men icke desto mindre är det så, att när jag besöker travbanorna, då är man helt plötsligt ”lammkött”, i jämförelse. Vilka ska byta av pantertanterna och de silvergrå rävarna med keps på banorna, när det så är dags? Vad för incitament finns det att åka ut till banan när allt serveras på ATG Live och som nu snart, via V75 Direkt, på bästa sändningstid, med extra allt direkt i TV-soffan?

Människor är lata dj*vlar, så är det bara. Missförstå mig rätt. Även om vi skulle gå man ur huse och fyrdubbla våra besök på banorna, så är det likväl så att fler travomgångar av gemene man kommer beskådas på burken än på plats, så visst är det bra att möjligheten kommer finnas. Men, faktum kvarstår, vi måste få tillbaka spelarna till banan. Frågan är bara hur?

V75 då? Kommande omgång på Solvalla ser toppintressant ut. Började ögna igenom startlistorna i söndagskväll och i nuläget har jag förvisso blott en spik klar och det är den andra som nu jagas. Streckkandidaterna börjar dock utkristalliseras och det finns en del roliga drag.

I V75-1 har stall Svanstedt toppchans med flera kusar från bra lägen, men motbud finns även här och jag tänker då främst på action-hjälten, Ed You samt Beatasine, om Tobbe kan få rätt lopp och spara speeden till upploppet.

I V75-2 finns en av omgångens starkare kort och tillika spikaspirant. Frågetecknet är väl blott om han kan försvara ledningen? Är det månne blott faran i att bli fastlåst som talar emot en vinst, Jorma? Vidare, jag pratade med Stefan Granlund kort igår och avrundande samtalet med att lite försynt ställa frågan vad han trodde om chanserna för Steve Fourty. Det verkar som man är glada för matpengar och räcker det till plats är det en bonus. Likväl, streckar man fem, sex hästar, bör hästen med på kupongen, enligt Stefan. Och visst har han chans, bra startspår från auto och med rätt resa och lite klaff är han inte oäven. För egen del tyckte Stefan att Package Deal med Lennartsson, var en av de tuffaste emot. Det är väl just den här loppet jag värker lite på i dagsläget, spika eller fyra streck?

I V75-3 känns starten mer utslagsgivande än någonsin förr. Initialt hade jag Friction som spik, men i nuläget värker jag på hur jag tror loppet kan bli kört. Med grannar som Spring Erom och G.H. Nemo kan det bli en rejäl fartfest till första kurvan och frågan är hur positionerna ser ut när bortre långsidan kommer och vilket pris det har haft? Vore man hundra på att Friction sitter i ledning, utan att det kostat för mycket på bortre, då känns han som en given spik, men jag är inte så säker på att så blir fallet. Vidare, jag har aldrig varit särskilt förtjust i Caballion. Hästen ”som alltid gör bra lopp”, men som i stort sett aldrig vinner. Senast han vann, då var det med Erik upp, men han kan ju vinna med en åsna, det är det få som kan. Nu är det Fredrik B Larsson upp, och intet ont om Fredrik som person, men när han sitter i sulkyn bakom nämnda häst, då är ekipaget ifråga ”den eviga tvåan”. Men, likförbaskat, de senaste två starterna har han varit tvåa bakom toppkusar som Raja och Quarcio. Kusarna han springer mot på lördag är vassa, men kanske strax under nivån på tidigare nämnda fyrbeningar. Måhända blir kommande lördag en omgång då jag streckar Caballion och faktiskt tror han har en janne, även om jag inte sätter kusen först i ranken…

V75-4 då? Som det känns nu är det antingen en chans-spik på unge herr Untersteiner eller så målar vi på med ett gäng streck. Det lutar åt det senare.

I V75-5 var jag i söndags direkt inne på att spika Takter, men har successivt förlikat mig med tanken att slänga iväg ett streck till i nämnda lopp. Vinner inte någon av mina för stunden två tilltänkta kusar, ja då kan vilken hästkrake som helst vinna loppet ifråga. Känns vidöppet.

I V75-6 undrar man lite försynt om Uffe har en dyrk med sig? Har två givna hästar i nuläget, frågan är vem som ska få streck nummer tre? Uffe? Haugstad från spår fem?

I V75-7 har jag min givna spik och jag ber på mina ateistiska bara knän, att såväl dansken som punkaren håller sig undan. En del håller Rite Key med Bergharn högt, men jag är inte riktigt lika förtjust. Visst, han kommer med tre raka i bagaget, men då från banor i norr. Inget ont om norrland, men nu är det Solvalla och the real deal: Welcome to the (asfalts-) jungle!

Nåväl, vi har några dagar kvar på att göra ångestdrypande ändringar, som vi sedan svär över på lördagen…

Nu var det alltför länge sedan jag spelade något med Sveriges bästa och mest underskattade rock-band. Visst f*n är livet orättvist? Exempelvis när skräpmusikmakare, i mitt tycke, som Gessle är mångmiljonär och genier som grabbarna i The Sinners aldrig ”made it big”. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

