Ödets ironi

Inför V75 i Eskilstuna, i helgen som var, fick jag ett väldigt trevligt, värmande och tillika sportsligt mail av en medtävlande i SportSvenssons V75-tävling. Mailet gick i korthet ut på att gratulera mig, till det mer eller mindre ”ointagliga” försprånget, även om min kombattant nu inte på något vis hade gett upp, men det skulle som sagt bli tufft att komma ikapp.

Sant är att jag var nöjd med försprånget (som det såg gestaltade sig före Eskilstuna-omgången), men svarade att jag inte på något sätt och tillika långt ifrån kände mig ”säker” på vinst.  I samma andetag förtäljde jag att jag förvisso var nöjd med min förhållandevis ”höga lägstanivå”, men samtidigt aningens missnöjd med att jag inte hade fler sjuor, eller åtminstone sexor under tävlingens gång.

Lördagen kom, lördagen gick.

”Hög lägstanivå”, var det ja? My *ss! Snacka om ödets ironi och total genomklappning. Sämsta resultatet någonsin i helgen. Vet inte när jag hade blott två rätt på V75 senast, ser normalt fyra rätt som under medel och fem rätt som med nöd och näppe klarad skamgräns. Det här var ett totalt klavertramp. På tal om klavertramp känns det lite som om Uffe O tillika inte riktigt är sitt vanliga jag. Jag tycker Ulf ger ett väldigt sympatiskt intryck i rutan och har stor respekt för densamme som kusk, men senaste tidens styrningar känns aningen tveksamma. Vet inte om självförtroendet har fått sig en törn efter torskarna med Hallsta Lotus, eller vad det kan bero på. Men när man kör som han gjorde med Vincennes, då känns det inte ”stabilt” och jag har väl lite svårt att köpa förklaringen han gav efteråt. Tar ett tag igen, innan man vågar spika densamme, oavsett vilken kuse han sitter bakom.

Det enda som jag var nöjd med, i mitt eget tippande, i omgången, var att jag i flertalet system spikat eller gått kort med Fascination i V75-2. Egentligen enda kusen jag hade feeling för och där det stämde med facit i hand. Att man sedan inte passade Goop bättre, när denne dessutom startade luringar från någorlunda startspår får ses som rejäla olycksfall i arbetet. Man borde vetat bättre…

Men visst, oavsett om man garderat med Goopen i några lopp eller inte, hade man nog likförbaskat förväntat sig att någon mer favorit än Takters styrning skulle ha vunnit. Jag har svårt att se mig spika någon av Goops styrningar. Gällande att spika, skulle väl i såfall ha varit om man vågat spika Friction i tredje (men där var jag nog mest rädd för skräll, tillsammans med lärlingsloppet) då kanske man måhända varit närmre full pott. Dock, i lärlingsloppet var jag inte alls inne på Udo’s Oiler, även om denne var väldigt betrodd, utan det är helt och hållet far mins förtjänst att den var med på jokersystemet.

Sålunda, årets sämsta V75-omgång för egen del, såväl totalt som vad gäller tävlingssystemet. Dock, ironiskt nog, mitt minsta system och tillika VM i V75-systemet, hade fyra rätt och gjorde där att jag klättrade upp några pinnar i listan då det uppenbarligen var fler än undertecknad som hade en ”dålig” omgång i övrigt.

Vad gäller VM i V75 kan man efter två omgångar se följande kuriosa:

647:e plats – Mohammed Malla – 8 rätt
7 803:e plats – Fredrik Widman – 7 rätt
11 482:a plats – Ralf Vadsmo – 6 rätt
11 482:a plats – Åsa Elmroth – 6 rätt
13 458:e plats – Per Skoglund – 6 rätt
19 066:e plats – Mikael Nybrink – 5 rätt
21 622:a plats – Mikael Sandlin – 5 rätt

Poängtävlingar i all ära, det är kul på sitt sätt, kanske mest för att kunna käfta, beefa och ha bragging rights, men när allt kommer omkring är det endast kulorna in i plånboken som räknas… …och där jagar de flesta av oss oförtrutet vidare.

Gångna helgen bjöd i övrigt på lite poker och en förstaplats i lördags i en sit ‘n’ go  samt en finalbordsplats och tillika femteplats i Skalpen under söndagen. I Djupet var det idel utdragningar där jag, vill jag minnas, i såväl lördags som söndags, satt med AKs som åkte mot tomtehänder. En pokerspelares lott…

Nåväl, kommande V75-omgång på Halmstads travbana har redan börjat skärskådas och vi ser fram emot revansch. Kvällen som är bjuder förhoppningsvis på lite poker. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

