Sötsurt

Finalbord och inkvalad till SM häromdagen, finalbord och femteplats igår samt ett finalbord och tredjeplats idag i Skalpen. Helt ok, men inte hela vägen fram. Tyvärr ingen framgång i 21-Djupet, där fru Fortuna tycks visa sig från sin mest bistra sida.

På live-poker ligger jag plus, på andra online-konton är det siffror åt rätt håll, men SvS, där ligger jag fortfarande något back. Men, jag har en ITM-rate på SvS på 24 %, vilket jag antar är riktigt bra. Jag vet flera toppspelare som ligger på runt 18-19 %, men jag antar att min svaghet måhända är att jag ibland har varit för vek, vid vissa nyckelhänder, och därmed kanske oftare tar mig in i ITM, men då med för liten stack vilket gör att jag inte ger mig själv chansen, lika ofta, till att hamna högre upp i stegen. Emedan, en duktigare spelare måhända är mer aggro vid vissa tillfällen, relativt mig själv, men då får en sämre ITM-rate, då han inte hamnar ITM lika ofta, men när han väl gör det, har han bättre slagläge utifrån den större stack han skaffat de gånger han väl träffat vid nyckelögonblicken. Makes sense, Koivu?

Jag vet inte om det är en korrekt analys över min statistik, men jag har något att fundera över.  Tror jag exempelvis fegar för mycket med mellan-pockets när jag sitter låg-stackad och då väntar på att hoppa på nästa tåg, när jag kanske istället borde hoppa på tåget och skjuta in högen. Vekt.

Sedan vill man gärna tro att man i en del avgörande händer har den sjukaste av missflax, vilket förvisso måhända kan vara rätt stundom, men lika ofta månne är en ren försvarsmekanism för att skydda ett vekt spel. Tredjeplatsen idag var dock ett resultat av det missflaxiga slaget, vill jag hävda, då jag med 66 torskar mot 7Tos (wtf?!?!) som träffar en sjua på flopp. Ok att jag var short-stackad, så visst kunde han varit väldigt bounty-hungrig, men ändå. Visst, om vi nu rent hypotetiskt säger att han elektromagisk sett min hand, hade jag förvisso bara lett med 54 mot 46 pre-flop, sålunda ett coin-flip, men då jag spelat stål större delen av kvällen, av de händer som visats, borde han kanske förmodat en hand med något bättre favör för min del och sålunda inte synat med sin junk-hand, även om han ägde mig stackmässigt. Äh. Det grämer mig lite då jag ledde turren större delen av sista halvan, men två händer blev helt avgörande.  Men, det är ju det här som är pokerns förbannelse och tillika dess dragningskraft.

Nåväl, jag hoppas kunna vända siffrorna åt rätt håll på SvS-kontot, om jag bara hänger i här. Funderar på att gå upp något i nivå, då jag inte upplever spelet som tuffare i våningen ovanför, men väl mindre tomtespel.  Vi får se.

Vad gäller veckan som är, bjuds det på tjänsteresor såväl in- som utrikes, varför jag till helgen inte kommer posta något system i bloggen för kommande V75 på Jägersro. Jag måste nämligen lämna in mina system till såväl ATG som Sportsvensson redan dagen innan deadline för tävlingen vilket då är ganska naturligt att jag här INTE postar systemen FÖRE tävlingsbidrags-deadline är förbi.  Skulle man vara av den nyfikna naturen, kan man självfallet se mitt ena system på Sportsvenssons hemsida, under lördagen.

Detta är så klart negativt, då jag missar de två viktigaste dagarna. För mig är torsdag och fredag de dagar då systemen verkligen ”sätter” sig, lördagen handlar blott om att uppdatera sig på strecken och hoppas att strykningarna missar ens kusar. Men, det är bara att gilla läget. Får försöka lämna in så sent som möjligt på torsdagen, så det måhända bara är fredagen som torskas.

Visst, ibland kan man under lördagen få viktig info, däremot tycker jag värmningsinfo i många fall är överskattad, om än inte oviktig. Sista skriken i övrigt, stjälper lika ofta som de hjälper.

Nåväl, strax John Blund-time. Half-naked Lady Gaga says – Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sötsurt

  1. Koivulainen skriver:

    Tycker ditt resonemang håller, även om man kanske inte behöver överdriva genomförandet av det hela. Jag brukar försöka se mycket floppar i början av turneringen och inte vara överdrivet aggressiv om jag inte har monster eller träffar monster, ju längre turneringen går desto färre händer spelar jag men desto aggressivare i de jag de facto kör.

    Det har varit ett hyfsat vinnande koncept för mig och jag bryr mig väldigt sällan om att komma ITM då det inte är intressant egentligen, jag vill komma djupt ITM. Det innebär att jag kan vara beredd att gambla ganska hårt i vissa lägen, speciellt om jag sitter med halvdan stack när det väl börjar närma sig ITM. Hellre dö där och då i en coin än att bli utdragen senare när jag har 10BB kvar och får in det med AT mot KJ, så resonerar jag i alla fall och om det är rätt eller fel får väl de lärda tvista om. 🙂

    • Då är jag måhända inne på rätt spår. Dock, jag brukar inte per default se överdrivet många floppar i början av en turre. Emellertid, det kan också hända, under förutsättning att jag har potentiella draghänder där jag får se flopp väldigt billigt, alternativt jag har byggt stack tidigt och det är ett passande bord att ofta gå till flopp på.

  2. Vinnarskalle skriver:

    Stort lycka till ikväll! 🙂

Kommentera

