Rumble in Götet

Dags för fight. Så snart man såg startlistorna tidigt i veckan insåg man att nu blir det action, eller åtminstone räv- och rackarspel. Spänningen har byggts upp under veckan och redan så här dagen innan, är den så påtaglig att man nästan kan ta på den. Jag skrev tidigare i veckan om att det blir en en tuff match mellan Luddeponken och grön kusk, det är väl mellan dessa det ska stå, enligt många, men jag tror inte Ludde har en chans. Skulle han köra enligt sin sedvanliga devis do or die, tror jag likväl att någon annan än Kolgjini står som vinnare, utifall att han nu lyckas med att dra sönder Sebbe, dvs det öppnar upp för tredje part. Jag var tidigt övertygad om detta och min teori stärks av att flera tycks vara inne på samma spår, exempelvis Uhrberg i sin krönika av idag. Skulle Ludde likväl vinna, är det bara att lyfta på hatten och gratulera.

Vidare, det talas, tisslas och tasslas såväl högt som lågt om en ny ”trav-TV-kanal” som ska sända V75 live året om. Bakom det hela står självfallet Kanal 75 och vid en första anblick tycks detta vara drömmen för många, personligen gör det mig vare sig till eller från. Även om jag skulle vilja har jag sällan ork eller tid att sitta och glo på trav live så många timmar varje lördag. Sammandraget duger gott och torskar man det finns alltid ATG Play. Ska man följa trav live, då ska man vara på banan.

Men, likväl, självfallet, det finns många (singlar, utan barn och hus?) som gärna bänkar sig i flera timmar på lördagarna framför TV:n för att glo på trav. Är det av godo om möjligheten ges? Absolut! Är det fortfarande en lika bra idé om detta görs på bekostnad av att trav sänds live i TV4? Dvs, om travkanalen skapas och allt trav försvinner från vanliga TV4, är det bra?

Näppeligen! Inte ur min synvinkel. Travet dras redan med problem. Visst spelas det skapligt, men banorna har problem med besöksantalet och vi spelare behöver sålunda få oss en spark i baken till att ta oss till banorna. Dessutom, vi behöver få in nytt blod, nya spelare till travet.

Hur ska vi göra detta om ”kontaktytan”, som live-sändningarna i en av landets största kanaler (TV4), mot den stora massan försvinner på lördagarna?

Emellertid, i samma ögonblick jag skriver dessa rader, går det upp för mig: Om inte ens jag, som spelar på trav varje vecka, ser på live-sändningar på lördagar, varför skulle då ”gemene man” intressera sig för detta, även om sändningen går i TV4? Det är ju inte så att trav är jätteintressant, förrän man de facto har spelat på det. Ungefär som poker, att spela poker, utan att spela om pengar, är helt ointressant. Det kvittar om man spelar för en tjuga eller tusenlapp, det är inte själva beloppet som är det avgörande, men det måste finnas något att spela för, för att göra det intressant. Visst, för alla travintresserade, som inte kan titulera sig spelare, dvs ägarna, tränarna och skötarna – för dem är så klart travsändningarna guds gåva till mänskligheten. Men, dessa är en tämligen liten klick, jämfört med antalet travspelare.

Vi har kanske mycket större problem med travet än vi tror och inser. Travsändningar, i all ära, oavsett om de är live eller sammandrag, är bara mat till befintliga travtokar som redan är frälsta, det är inte lösningen för att skaffa fler anhängare till sporten och spelet.

För egen del tror jag inte det är TV-sändningar oavsett format, som är lösningen. Jag inser att vi alla är olika och vardagen samt dess prioriteringar ser olika ut för samtliga. Likväl, går jag blott till mig själv, så passar mig sammandraget Vinnare V75 alldeles ypperligt och skulle det missas tycker jag ATG Play är ett alldeles ypperligt och tillika tillräckligt komplement.

Jag tror, var förändringar måste ske, är på banorna. Man måste skaffa ett mervärde, en större dragningskraft än vad man har i dagsläget. Om man sedan ska kombinera detta med sportbarer, dansgolv, arkadhallar, biljardbord, dart, fan och hans moster, vet jag inte. Men något mer måste locka, än själva travet allena. Dels tror jag travet måste locka fler genuina spelare, men också familj, fru och barn, till att vilja besöka banan utan att det kanske primärt är travet man nödvändigtvis vill se i första läget. Travet kanske man sedan upptäcker hur sabla kul det är, när man väl är där?

Nåväl, nu stack vi iväg ut periferin här. Åter till morgondagens omgång av V75 som denna helg utspelar sig på Åby i Göteborg. Ludde har ju redan beefat lite i tidningarna, vilket är kul, och imorgon är det upp till bevis. För egen del avstår jag, som tidigare sagts, från jokersystem under tiden som jag är med i Sportsvenssons V75-tävling. Även denna helg har jag syndat och lämnat in mina system redan under fredagkvällen, vi hoppas sålunda på att strykningar uteblir, eller åtminstone att de missar mina kusar.

Systemen ser ut som följer och i sedvanlig ordning är 720-raders systemet identiskt med det vilket jag lämnat in till tidigare nämnd tävling, därtill kryddas det med några micro-system.

Lycka till allesammans! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Rumble in Götet

  1. Vinnarskalle skriver:

    Lycka till idag! 🙂

Kommentera

