Diplomatico Reserva Exclusiva 12 yo – en besvikelse

Ibland får man väldigt, väldigt högt uppskruvade förväntningar, men som i sluttampen tyvärr inte infrias. Man kanske inväntar favoritgruppens nya album, man kanske längtar efter utgång då det var länge sedan senast. Kanske ser man fram emot kommande lördag och V75:a, där man har en GIVEN spik. Eller, kanske har man läst på olika romsidor om en rom som höjts till skyarna, en riktig ”dyrgrip”, fast med överkomlig prislapp.

Alla scenarion ovan är självupplevda, men det här inlägget tänker behandla det senare. Diplomatico Reserva Exclusiva 12 yo är en rom jag haft ögonen på en längre tid. Faktiskt tycks beskrivningar och omdömen som ges om denna rom, mer eller minde tangera hur jag tycker att en perfekt rom ska vara. Hur var den då? Jo, som följer:

Utseende: Medelmörk, utmärker sig inte åt något håll alls, vare sig ljusare eller mörkare än vilken gängse medelrom som helst.

Doft: Upplever en väldigt frän spritlukt, när ”dimman” lättat hänger en svag förnimmelse av vanilj och apelsin kvar.

Smak: Känns väldigt eldig och det behöver inte alls vara negativt, beroende på vilken kropp och tyngd som finns bakom. Här blir jag dock besviken, eftersom man i många tester blivit utlovad en nyanserad rom, med mycket arrak, torkad fruk och en angenäm len”rundhet”. Hade detta infriats, hade jag självfallet varit nöjd och tillika i himmelriket.

Med detta i åtanke ser jag självfallet fram emot något in i hästväg. Tyvärr dröjer sig blott en sorts knepig och bitter (?) spritsmak kvar. Jag upplever inte alls vare sig någon vidare sötma eller fyllighet, icke heller infinner sig några ”frukter” att tala om. Dessutom, den hänger inte kvar alls, känns blott ”vattnig och tunn”. Finns inget angenämt alls att finna i eftersmaken och jag börjar starkt fundera på om mitt exemplar, buteljen i min ägo helt enkelt är defekt? Jag vet att det händer viner då och då, vad gäller rom vet jag inte, inte heller vilken kontroll de har på utgående varor. Samtidigt har rommen ifråga vunnit väldigt många utmärkelser. Många beskriver rommen som mild, fyllig och mycket rund, något jag inte alls upplever, varför ånyo mina misstankar om ett defekt exemplar dyker upp till ytan.

Summa summarum, man kan hoppas att mitt exemplar är ett måndags-ex, om så inte är fallet så var detta den största besvikelsen, rom-mässigt, so far. Den infriar inte alls de förväntningar jag hade. Något som känns märkligt med tanke på de lovord, rommen ifråga har fått. Jag skulle vilja prova den på nytt, ur en annan butelj, men känner inte jag har lust att lägga ut 435:- och bli lika besviken på nytt. Det får bli en annan sort nästa gång nyinköp görs och så får vi återkomma till den här längre fram.

Efterredigering augusti 2014:

Testat ny flaska idag, vilken skillnad! Grymt trevlig bekantskap där citrus, vanilj, torkad frukt och särskilt kola är tämligen framträdande. Välbalanserad, rund och mjuk samt med tydlig kropp och viss fatkaraktär. Mycket bra!

Slår inte Zacapa 23, LE eller XO, men är en mycket, mycket bra rom och hamnar definitivt på topp10, möjligen topp5.

Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Diplomatico Reserva Exclusiva 12 yo – en besvikelse

  1. Niclas Olofsson skriver:

    Jag håller denna romen högt på listan över lagrade romsorter. Det måste helt enkelt vara ett måndagsexemplar du fått tag på. Jag har alltid förespråkat Ron Zacapa 23 som den godaste romen, men jag tycker nog att Diplomaticon nästintill snuddar upp till Zacapan.

    Finner du nästa flaska av Diplomatico lika dålig som den första är jag beredd att betala den åt dig.

    Mvh Niclas

    • Hej Niclas. Tack för din kommentar. Jo, jag är inne på samma spår, det ”bör” vara ett måndags-ex, såväl med tanke på hur många som höjer just denna till skyarna samt vilka priser den vunnit som hur illa innehållet i min flaska rimmar med allas lovord.

      Sedan, visst smaken är olika, men det verkar ändå konstigt då allas beskrivningar på den i mina öron låter som ”favoritegenskaper”. Får nog ge den en chans till.

      Då är det ”riskfritt” för mig, att köpa en flaska till nu då… 😉

  2. Andreas Öhr skriver:

    Jag är ingen rom-expert. Däremot så tycker jag inte om whiskey. Och mitt exemplar från förra veckan, smakade som en äcklig whiskey. Är det jag som inte kan något om ”bättre” romsorter? Hittar ingen av de påstådda liknelserna och smakliknelserna som utges i recensioner och på Systembolagets sajt.

    Tycker produkten smakar fruktansvärt illa.

    • Tack för din kommentar.

      Låter som vi är två som fått måndags-ex då. Innehållet i min butelj var inte heller någon höjdare, tyvärr…

      • Andreas Öhr skriver:

        Det verkar så. Jag kontaktade Systembolaget och dom vill att jag går tillbaka till butiken. Dom vill prova innehållet och se om det är något fel på det.

        • Har du fått något besked än?

          • Andreas Öhr skriver:

            Jag lämnade flaskan. Dom skulle skicka iväg den. Jag tog pengarna tillbaka istället för att ta en ny flaska. Det hade ju inte hjälpt mig om jag fått en som smakade lika illa. Den jag provade, smakade fruktansvärt dåligt.

            Så jag avvaktar ett tag och köper en ny, så kanske man får en som inte är från samma ”batch”. Man vet ju inte om det är en hel leverans som är dålig, eller en enstaka flaska.

            Jag frågade om man kunde få svar när dom testat den. Men det visste hon inte, däremot har jag kontaktuppgifterna till deras ansvarige som jag haft mailkontakt med. Ska kontakta henne och se om det hänt något.

            I butiken sade dom iaf. att dom antagligen inte kollar den. Bara om dom har fått in flera klagomål på en produkt så analyseras det tydligen.

            Hur som helst så tog dom tillbaka den utan problem.

  3. Testat ny flaska idag, vilken skillnad! Grymt trevlig bekantskap där citrus, vanilj, torkad frukt och särskilt kola är tämligen framträdande. Välbalanserad, rund och mjuk samt med tydlig kropp och viss fatkaraktär. Mycket bra!

    Slår inte Zacapa 23, LE eller XO, men är en mycket, mycket bra rom och hamnar definitivt på topp10, möjligen topp5.

Kommentera

