Ron Zacapa 23 yo – en vinnare!

Tiden går, vatten rinner under broarna och under årens lopp får man sina favoriter. Under min semester och pappaledighet, vilket för övrigt är ett helt bakvänt begrepp – så här lite egen tid har jag aldrig haft förut; träl eller livegen vore en bättre benämning, har jag fått stifta bekantskap med två nya romsorter. Dels köpte jag på mig en egen butelj av Ron Zacapa Gran Reserva 23 yo samt en dito till farsgubben som tack för hjälpen med golvläggning i hallen. Den andra rommen som numer finns i romsamlingen kommer vi dock avhandla inom kort i ett annat inlägg. Vi går raskt vidare till tidigare nämnd dyrgrip som faktiskt levererar:

Utseende: Mörk, dock inte den mörkaste av de mörka.

Doft: En vag hint av vanilj, men framför allt nötter och torkad frukt, särskilt av russin och aprikos. Arrak finns där, men dock som en liten statist i bakgrunden.

Smak: En tungviktare som har tämligen närvarande sötma och vars smak domineras av torkad frukt samt nötter. Komplex, mogen och faktiskt, något överraskande, en viss strävhet som jag tidigare inte upplevt hos många romsorter, särskilt inte av de lite sötare. Mycket liten eldighet och därmed säkerligen uppskattad i många läger. Kort och gott; välbalanserad och mycket, mycket god.

Eftersmaken lever kvar länge och man upplever en lång och stark närvaro. Jag skulle vilja påstå att den här har en tyngd, som få kan leverera. Säger inte på något vis att den här utan tvivel är den bästa jag druckit, men den är nog där uppe och slåss i topp-tre, utan att på något vis behöva anstränga sig på vägen.

Rekommenderas varmt och finns i skrivande stund på bolaget för 599:-, värd varenda krona.

Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

