Höjd insats på Årjäng

Pokern har varit lam i tio turneringar på raken, men så i torsdags bröts förbannelsen och vi hamnade ITM, men tyvärr utanför finalbordet då vi rök på sextonde plats i Djupet. Sent i natt lirade jag en sit ‘n’ go och tendenserna är desamma. Jag, tycker mig, lira ok men antingen är det utdragningar eller taskig timing som skyfflar ut mig, med arslet först, ur turneringarna. I sit ‘n’ go:n fanns det inget att gnälla om, var blott dålig timing då jag hamnar all-in mot två fi med likvärdiga händer. Jag själv sitter på AKs och mina antagonister flashar efter river AKh samt AA där den senare vinner. GG, GL, next time…

I onsdags blev det en V86:a som omväxling och även om det inte blev några stora pengar fick vi (läs: Jag och mina löss) in en sjua samt sjutton sexor vilka summa summarum gav tillbaka 1192 kr brutto. Torskade i fjärde där jag hade vinnaren som andrareserv på planeringsramen, så det var nära men långt borta då Persson var planerad förstareserv. Nåja, tänket var i närheten av att kunna beskyllas för att vara rätt iaf….

Vi tar ett skott och skjuter med höjd insats denna veckas V75-omgång på natursköna och tillika norgenära samt kära Årjäng.

V75-1: Här var jag i början av veckan inne på att, till skillnad från majoriteten av spelarna, gardera Adielssons styrning av Svanens kuse. Min andrahäst i loppet var då Roxa Sisu med Takter. (Den senare som gjorde ett otroligt bra ”sommarprat” i ATG:s egna program. Takter är för mig lite av en favoritkusk och efter programmet steg han än mer i kurs. Rekommenderas varmt!) Men, när det började närma sig allvar igår och ramen i jokersystemet skulle göras inlämningsklar slutade det med att Erik likväl får förtroendet och sålunda förvandlas till spik. Nu, så här i efterhand, tycker jag dock att ska man inte spika Erik här, då bör man ta fem hästar och då är loppet heltäckt. Tänker då på styrningar med Adielsson, Takter, Goop, Jakobsson och gubben i lådan.

V75-2: Lurigt lopp med flera segeraspiranter, där Untersteiner står först i ledet och tillika har fått favoritskapet. Det slutar nog med fem streck för mig här och då är jag ändå livrädd för Global Limit med Jakobsson och Well Armed med Larsen, vilka blir reserver i dagens andra omgång.

V75-3: Vilket lopp! Vidöppet! Visst finns det några som vid en första anblick kan tyckas bör vara de givna segeraspiranterna, men tittar man närmare på loppet ser man vilka rysare som finns med och tillika är streckade på under 10 %. Min all-time-favourite Beanie M.M. på 7 % i skrivande stund! Dileva Käll på 8 %! Hjärtat vill att Beanie eller Sanity ska ta hem detta. Dock bockar jag för utgångar på Quarcio, Sanity, Oracle samt på Kihlströms kuse, men vi streckar hela fältet. Att Beanie inte får någon utgång beror enkom på att hjärnan gav hjärtat en snabb jabb, följde upp med en low-kick och högerkrok. Det är bara att sansa sig och inse att mot de fyra utgångshästarna kan Beanie få svårt att hävda sig. Likaså med Tamla och Tobbe. Vore förbaskat kul om herr Jansson vinner, det är han väl värd. Maken till fint sto och genomreko kusk, får man leta efter.

V75-4: Många spikar Erik här och det med all rätt. Den givna garderingen och motbudet är för många Parkin. Självfallet skriver jag under även på detta resonemang. Emellertid, då många nöjer sig med ”det självklara låset” på två här, vill jag likväl ställa mig upp i skolbänken och protestera å det bestämdaste. När två träter, kan en tredje kliva fram och jag tror det kan bli gubben i lådan som gör detta. Sålunda, vi låser loppet på tre kusar. Bör nämna att jag är något kallsvettig inför upploppet, om herr Haugstad kommer tuffandes ut ur fjärde spår och släpper lös Lindus Key…

V75-5: Kallblod. Här kan det smälla rejält. Jag streckar sex kusar och har utgång på Fetter samt Raggmunken. Om den tidigare får en bättre resa än senast är han det givna förstastrecket och stark aspirant på segern. Om den senare ligger i främre träffen ur sista sväng, kan det mycket väl vara dags för att ånyo besöka vinnarcirkeln.

V75-6: Om det nu inte är mina gamla boxhandskar och benskydd som stinker, ja då torde det vara skräll som luktar. Detta till trots nöjer vi oss, jag och tidigare nämnda löss, med att strecka fyra kusar. Adielsson, Jakobsson, Takter och Bergh bör vara de tidigaste strecken som förhoppningsvis gör att man kan sitta tryggt. Dessutom är det körsvensändring från Ludde till Takter på Orion. Även om jag diggar Ludde starkt, måste jag nog ändå hävda att detta är en kuskförstärkning. Den som vill måla på i detta lopp bör beakta styrningar med Jansson, Redén, Goop och Untersteiner. Faktiskt, det är inte alls fel att köra alla i detta lopp. Hade jag inte valt att köra fyra hästar, då hade det antingen blivit ett tvåhästarslås med Erik och Johnny, alternativt alla kusar.

V75-7: Måhända får jag ångra att jag skriver detta, men med fyra kusar i sista känns det tryggt. Bara att låsa och slänga bort nyckeln. Om inte Daniel, Erik, Haugstad eller Gooopen är först över linjen, blir jag mycket förvånad.

Vi lägger alla ägg i en och samma korg denna gång. Lite tuffare spel än vanligt och ett enda jokersystem är sålunda vår väg till ära, rikedom och berömmelse. Jag vet inte om jag är helt tillfreds med hur jag konfigurerat utgångarna denna gång, då setup:en är av något udda slag. Men, med tanke på hur loppen ser ut kan det gå vägen. Jag kör på sju utgångar fördelade på tre lopp. Det vanskliga är att jag måste sätta två utgångar fördelade på blott tre lopp. Å andra sidan är det starka kort som spelas och har vi inte max oflyt bör de sitta. Dessutom, med blott en spik minskar ångesten något. Månde Erik blott vinna i första, så kommer det bli en nervkittlande omgång. Systemet ser ut som följer:

Tryck på bilden för större version

Tryck på bilden för större version

Eller ja, ok då, blott ett system känns ”fel”…

Nu kör vi! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Höjd insats på Årjäng

  1. Vinnarskalle skriver:

    Lycka till idag! Det stora systemet ser det nästan ut att vara ”vinst-garanti” på! Idag sätter du nog sjuan! 🙂

  2. Niclas skriver:

    Bra lirat idag, men skrällarna är inte mycket att göra åt.

Kommentera

