75 % Finalbord – Svenska spel

Helgen som var gav väl inte direkt någon mersmak. Travet var vi ganska off på med blott tre poäng. Osedvanligt dåligt. Poker lirades också och var och nosade på prispengeplats men torskade strax utanför ITM i två av helgens turneringar. Surt, sa räven…

Måndagen inleddes dock med stil, även om prisutfallet kunde blivit lite annorlunda. Körde under måndagskvällen fyra turneringar, i icke kronologisk ordning:

Texas Djup, 75 kr: Åkte relativt tidigt, dock efter korrekt spel, inte mycket att säga.

Lill-lördag, direkt-satellit: nitton spelare och fem ITM. Tog mig till finalbord, vilket iofs inte var någon större bedrift i och med det låga antalet spelare. Hade otroligt flow i denna turre och när vi var runt tolv spelare kvar låg jag etta och hade några tusen marker mer än tvåan och mer än dubbelt mot trean. Skulle näst intill kunnat pause:a mig till biljett, inte riktigt men nästan. De fyra första fick entré till Lill-lördag på onsdag och femte plats gav 330 kr. När vi är tio kvar vid finalbordet går det några händer och jag hamnar slutligen i en hand där floppen ger mig steg- samt färgdrag. Vi är nog tre, fyra i handen varpå mellanpos bettar ut ganska mediokert och jag synar, övriga lägger sig. På turn sitter stegen och då fi höjer cirka tvåtusen går jag all-in. Fi värker, värker och värker, för att slutligen gå all-in med triss, eller tvåpar, kommer inte ihåg riktigt. Brädan var inte parad än iaf, tyckte det var en vågad syn med tanke på den högst uppenbara stegen och dessutom färdrag på turn till två olika färger. På river kommer dock den lede fis räddning och han sätter sin kåk då brädan parar sig. Här halverar jag stacken och några händer senare går jag ännu en bad-beat till mötes och åker  som tia. Kändes riktigt surt då biljetten till onsdag mer eller mindre kändes klar. Snöpligt! Tror jag blev lite fartblind, då allt gick som på räls. Spelade mycket lösare än normalt här och Brunson hade nog fått komplex. Kom dock billigt till flopparna vilka gav bra utdelning. Blev nog fartblind till slut, men tycker ändå inte jag spelade fel i ovan nämnda hand som halverade stacken. Koivu?

I Skalpen kl 21.45 fortsätter undertecknad vara in the zone! I turren har 52 spelare anmält sig och de sju första är in the money. För att göra en lång historia kort leder jag turren nästan ända från start till finalbordet och har under resans gång plockat på mig nio skalper. När vi är vid finalbordet tappar jag dock en aning och ligger trea när den förste åker ut från nämnda bord.  I sen position får jag sedan KK när någon lös filur i tidig position höjer med fem x BB. Han har lirat skräp hela kvällen och kört bully med ofantligt flax. Jag går insta-all-in och fi-vänder upp A6os eller liknande vill jag minnas. Floppen kommer upp 66x och jag sliter mitt hår inombords då nämnde fi låg på en andraplats och sålunda hade större stack än undertecknad. Åker ut som nia, utanför pengarna med två platser, men fick som plåster på såren  243 kr brutto för insamlade skalper. Kan inte se att jag skulle lirat annorlunda här (Koivu?), och får väl vara nöjd likväl, trots den snöpliga sortin.

Kvällens fjärde och sista turnering blev Texas Djup vid kl 21. Här kände sig 155 spelare sig manade och de 20 första var ITM. Den här turren var dock lite mer av en sleeper och pendlade mer fram och tillbaks första timmarna. Men, när vi började närma oss bubblan och var strax under trettio small det till och undertecknad gick upp till runt tionde plats efter att ha legat i de sista åtta placeringarna. Kort därpå tripplar jag upp till 41K marker och intar andraplatsen när vi är arton spelare kvar. Därefter inträffar kortdöden och jag mörkas sakta, sakta till ett blekt och rangligt skelett. Når dock finalbordet med nöjd och näppe, men torskar på nionde plats och får 279 kr brutto.

Kvällen gav tre finalbord av fyra möjliga turrar, vilket är ok. Dock var det monetära utfallet inte riktigt i samklang med hur, åtminstone två av, turrarna inleddes samt även gestaltade sig ända fram till finalborden. Hade nog hoppats på topp-tre i såväl Skalpen som satelliten. Djupen hade man så klart gärna klonkat, men hade här varit nöjd med femma eller bättre med tanke på hur turneringen utvecklade sig under resans gång. Är summa summarum mycket nöjd med kvällens spel och beslut. Fick riktigt spelbara kort ett tag, även om det inte var tokmonster och idel premiumhänder, men bra draghänder vilka togs billigt till floppen och träffade stenhårt. Detta varvades några enstaka gånger med  premiums vilka i snuskigt många fall tillika träffade triss på floppen. Något som till slut gjorde att jag väldigt enkelt fick se billiga floppar under turrens gång.

Ser fram emot morgondagen och hoppas på motsvarande scenario men med bättre slutplaceringar. Vore även nöjd över en direktkvalificering till Lillen på onsdag, då den känns som arbetsveckans höjdpunkt.

Har även kikat så smått på V86 på Solvalla nu på onsdag. Den stora ramen är uppdragen, men måste nu börja filas på, för att komma ner i radstorlek. Blott två spikar i nuläget och vi siktar nog på en tredje. Blir inget jokersystem denna gång, är inne på att köra ett mindre matematiskt på V86 denna vecka.

Vidare har dagen bjudit på två bokinköp på Bokus. Båda på engelska då de svenska översättningarna fått tämligen negativ kritik. Båda böckerna är skrivna av Dan Harrington och den första boken är ”Harrington on Hold ‘Em – Expert Strategy for No Limit Tournaments – Volume 1 – Strategic Play” samt efterföljaren ”Harrington on Hold ‘Em Expert Strategy for No Limit Tournaments: Volume 2 – Endplay”. Båda böckerna har några år på nacken och måhända har spelet på olika nivåer förändrats något, men samtidigt har böckerna i många år fått idel lovord samt prisas fortfarande, så de känns som ett mycket bra komplement till ”pokerbiblioteket”.

Nä, nu har tiden runnit iväg och det är dags att börja tänka på refrängen. Pappaledigheten är som bekant slut, hade ett gäng mail att plöja igenom under måndagen och på tisdag är det nya tag på kontoret. Vi avrundar med lite nattvickning som bjuds av System of a Down. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

