Inför V75 Åby 14/1

Idag sänds travgalan, men om denna kommer vi inte gå in något i detalj på, mer än att Malin Löfgren fick ett välförtjänt pris.

Ikväll kommer jag inte prata så mycket om hästarna jag tror på, däremot desto mer om hästarna jag sannolikt (tyvärr) kommer lämna strax utanför systemramen och sålunda är livrädd för. Det är måhända just dessa kusar ni imorgon kommer få höra mig svära och misströsta över. Målsättningen är dock självfallet att tonläget ska kunna beskrivas som dur, när kvällen kommer imorgon. När jag spelar matematiska system brukar normalinsatsen röra sig mellan 100 till 500 kr. När vi närmar oss 400 kr, då börjar det bli idé att tänka jokersystem, det är egentligen först då det börjar löna sig. När jag väljer att spela genom jokersystemen brukar systemkostnaden oftast hamna på runt 400 till 800 kr, även om det vid enstaka tillfällen blir större/dyrare system än så.

Det är aldrig lätt på V75, inte ens när det är ”lätta” omgångar, även då är det likförbaskat svårt nog att få ditt sju rätt, det vet alla som försökt. Morgondagens V75-omgång på Åby kan vid en första anblick se lätt ut och visst kan det bli så, men för egen del tror jag det kan bli ganska skapliga pengar imorgon. Jag grundar detta tyckande på att även om det i flera lopp finns några skapliga aspiranter, som dessutom spelarna i skrivande stund spelat på en hög procent av kupongerna och sålunda gjort till favoriter, till att vara först över linjen, tycks det mig som det i varje lopp finns några tämligen farliga kusar emot.

Jag pratade insatser lite tidigare och oavsett vilken insats man spelar för (i det intervall som för en annan vanlig dödlig är överkomligt), känns det alltid som det finns kusar man inte har råd att ta med. Det kvittar om man lämnar in ett system för 50 kr, gjort i stundens ingivelse, eller om det står 500 kr eller 2500 kr på kvittot för ett system man lagt ner lite större tankeverksamhet i, det finns likförbaskat alltid kusar som hamnar precis utanför ramen. Det är dessa kusar som gnager i ens inre ända fram till målgång i varje enskilt lopp. I de fall där man valt rätt, där glömmer man fort. Men, i de lopp där dessa kusar tar sig först fram, där är man väldigt snabb med att påvisa att man minsann haft dem i åtanke och de var ”precis utanför ramen”. Detta visar ånyo hur rackarns svårt travet är och måhända är det just det som gör att vi tycker om det så mycket. Många spelare torskar ofta, men vi är ju så nära. Nästa gång! Då tar vi dem.

Adrenalinpåslaget som kommer i sista sväng, när upploppet nalkas, det är inte mycket som slår detta. Jag känner samma sak när jag kör båge på en roadracing-bana, med knä’t i backen i +150 km/h, när man är i ringen och fightas eller när man sitter på ett finalbord i en pokerturnering, heads-up om förstapriset. Samma sak när man sätter ett svårt skateboard-trick första gången i ett street-hopp eller något så infantilt som när man lirar en bordshockey-match, dvs när man lirar något som skulle kunna beskrivas som schack i 200 km/h. Vid samtliga dessa scenarion forsar adrenalinet fram och man blir bokstavligen skakis samtidigt som man njuter för fulla muggar. -”Och hääääär kommer de!

Senaste halvåret har jag kört, för undertecknad, normala system, inget enskilt system har varit över tusenlappen. Det är inte ofta det händer, men ibland när andan faller på och det är läge, då kör vi. Imorgon är en sådan dag, åtminstone känns det så ikväll. Jag har analyserat startlistorna under veckan och visst kan det bli en favoritomgång som knappt ger ett vitten tillbaka, lika väl som det kan bli riktigt, riktigt svårt, vi pratar ju Åby, eller hur?

Men, får jag gissa, och det får jag, skulle jag tippa på att utdelningen på sjuorna imorgon kommer ge mellan 50 000 kr och 500 000 kr, måhända långt mer än så. Dvs, jag tror vare sig på toklätt eller på fasansfullt svårt heller. Om inte några sena strykningar eller stallskrik kommer påverka mig timmarna fram till spelstopp kommer det imorgon bli ett kloss-system samt tillika jokersystem. Jag har haft mycket svårt att hitta spikar denna omgång, även om det finns en handfull att välja på. Exempelvis är Art On Line stor favorit i första och även om han är en värdig och trolig aspirant på segern, finns det många bra kusar emot. Jag har velat fram och tillbaks hela kvällen och systemets kostnad har pendlat upp och ner med ett lakan i varians. I första lutar det i nuläget åt fem kusar och utgång på Art On Line. I samma avdelning har jag precis utanför ramen satt Breedlove, General Flax samt Quizmaster. Dvs, redan i första ger jag mig själv möjligheten att få svära i falsett när loppet väl är slut. Det är väl så vi gör, lite till mans, när vi haft med kusar på kupongen, men väljer att ta bort dem, enkom för att de ska få det otvivelaktiga nöjet att sedan knäppa oss på näsan när mållinjen passeras.

Även i V75-2 väljer jag att ge förtroendet till fem hästar och även här finns det hästar som fram tills för någon timma sedan var innanför systemet, men som nu lämnas kvar i kylan strax utanför ramen. Främst är jag livrädd för Look La Marc, i detta lopp.

Siffran fem tycks återkomma, en tredje gång. Vi gör som Ramaniterna, allt i grupper om tre.  Även i V75-3 streckas fem kusar och ändock känner vi skräck för några fyrbeningar strax utanför ramen. Främst är det Kite Face med Adielsson upp, från ett tredje spår, vilket känns lurigt. Goopen sitter i femte, dock med voltstart. Måtte han galoppera! Men det är måhända långtsökt med tanke på den form Björn har haft senaste tre veckorna. Makalös, är ordet. En riktig fidus och tämligen trevlig skräll är Ditte Vingboons, men läget känns svårt och även denna flicka får stå utanför systemet.

I fjärde har jag valt att ta bort kusen som jag i början av veckan rankade först. Crowne med Lövgren får helt enkelt inte plats, om bankrullen får ha någon talan alls. Vidare känns Ludde klart intressant med Unison, men även denne får stå i kylan. Även om båda säkerligen åker med på ett back-up-system, om det nu blir ett sådant. I övrigt låses denna avdelning med ett trehästarslås.

Femte loppet är ett lärlingslopp och här kommer det streckas hej vilt. Streckar man sju hästar här, bör man vara safe. Dock, undertecknad kommer här nöja sig med fyra hästar och utgång på Haugstad. Och, för att följa kvällens tema: Den häst som hamnar strax utanför ramen är Hot Pot, som absolut känns farlig, men med tolfte spår och voltstart hoppas jag han ska nöja sig med en andraplats, i bästa fall. 🙂

Det slutgiltiga systemet postas efter mycket vånda och tandagnissel i sedvanlig ordning strax innan spelstopp imorgon.

Vi avslutar kvällen med att lyssna på lite Van Morrison och att läppja på ett glas Berry’s. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

