Inför V75 med en Berry’s i handen

Av ”di gamle” önskade jag mig att bli överraskad med en ny romsort i julklapp, någon  jag inte tidigare testat. Då tomten dök upp den 24:e fanns det sålunda en flaska Berry’s Caribbean Rum 12yo  (nr 567) i ett av paketen. Drycken ifråga kommer från Trinidad och jag upplever den som något eldigare än många andra romsorter. Det är en nyhet i sortimentet och hade säljstart i vårt avlånga rike 2011-10-01.

I betyg får den klart godkänt även om den kanske inte slår sig in på topp-tre-listan. Såväl den vanliga Plantation Barbados som storebror 20th Anniv. smäller högre. Av dem jag provat vete tusan dock om inte El Dorado 12yo är den bästa. Jag köpte den när familjen senast var nere en sommartur i Danmark och Tyskland. Har nyligen sett att den tillika finns i en 15-årig version och den ska nog inhandlas i slutet av månaden.

Vad gäller V86 häromdagen fick vi in några sexor, så det blev blott några småslantar tillbaks. Vad som stör mig är dock att jag gick ifrån ett tvåhästarslås med Democrat och Feast Your Eyes, för att enbart spika Kontios kuse. Självfallet vann den demokratiske kusen. Men, inget att gråta över då jag faktiskt istället hade valt bort en annan spik, nämligen Open Mind Bi i fjärde. Dvs, hade jag haft kvar tvåhästarslåset i tredje, ja, då hade jag likförbaskat torskat i fjärde då jag haft spiken där istället. Nu torskade jag förvisso spiken i tredje men fick in ett trehästarslås i fjärde istället. Det blev m a o elände av det i slutändan i alla fall. Dessutom, några åtta rätt hade jag inte fått hur jag än vridit och vänt på omgången. Måhända var jag snubblande nära sju rätt, men Tillman i sista hade jag inte haft med om jag inte haft minst åtta till tio hästar i nämnda lopp.

Vad gäller V75-omgången på Halmstads travbana ser den intressant ut och jag börjar få lite små-feeling för omgången. Först hade jag blott tänkt köra ett mindre matematiskt system, men det lutar åt ett joker ändå denna gång. Detta då stall Svanstedt har flera intressanta favoriter, men då det är kuskminus då sonen kör väljer jag att köra joker med flera utgångar istället för ett mindre matematiskt. Inget ont om Anders, men han har inte vuxit i sin fars stövlar vad gäller ”kuskandet” än, även om det säkert kommer vad det lider.

Exempelvis är väl Indigo Broline vassaste hästen i första avdelningen, men Jackal Face i främre led med Sveriges bästa kusk, dvs Takter, i sulkyn ser ut som en trevlig aspirant på förstapriset. Vidare är såväl Flemming, herr Berglöf och Untersteiner luringar i vassen. Dessutom tycker jag Delvin Gold, om än från ett skitspår, är bortglömd med Sveriges bästa ”lärling” i sulkyn…

I andra är Söderkvist favorit med all rätt, men Ingves styrning är ett självklart streck i jakten på sju rätt, dessutom finns det flera luringar i vassen. Såväl Heiskanen, Haugstad och Takter är streckvärda. Dessutom är Ditte Vingboons hyperintressant med den låga streckprocenten. Ok, visst har hon ett riktigt taskigt läge, men håller hon sig i trav och får en hygglig resa är hon helt klart med i främre träffen.

Man kan fortsätta analysen i evighet och visst kan det bli en favoritomgång, det kan det alltid, men jag tror det kan bli bra pengar i Halmstad kommande lördag.

Det närmar sig nyårsafton och som det ser ut blir det hemmamys med familjen. Det brukar allt som oftast komma någon sen inbjudan till någon nyårsfest någonstans, så inget är skrivet i sten än. Men, är vi hemma ska det bli smördegsknyten med fetaost och spenat till förrätt. Därefter lutar det åt någon fläskfiléhistoria och någon smarrig efterrätt som avslutning. Vad gäller drickat får undertecknad vara ensam om champagnen då frun fortfarande ammar och denna gång blir det en Moet, även om min favorit faktiskt är gula änkan som, i mitt tycke, är långt bättre än såväl sin prislapp som sin ”cred” bland pretentiösa wanna-be-förstå-sig-på:are. Smaken är som baken, som tur är…

Som avslutning verkar denna film lite småintressant. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

