Möss på loftet, tomtar vid pokerbordet och fyrbeningar på Bergsåker (V75 23/12)

I stort sett alla husägare har haft eller kommer få besök av möss i huset  någon gång. Hos en del tar de sig in i källaren, hos andra på vinden. Om man tar sig an problemet med en gång är det ingen fara, men låter man de små liven sig hållas, då kan man få problem längre fram.

För någon månad sedan sa frugan till mig att: ”Har du hört att det låter från vinden? Jag tror vi har möss på besök.

Min spontana tanke var att nu har hon hört någon pippi springa på teglet på taket eller på hängrännorna, det ljudet är snarlikt, om än inte identiskt. Det dröjde några dagar och sedan hörde jag samma ljud. Varifrån detta ljud kom rådde inga tvivel om. Sålunda förärades Jula i Skara ett besök och såväl traditionella mus-/råttfällor i plast inhandlades som en bur av följande snitt:

Väl hemma igen smet undertecknad upp på taket och in på vinden, smidig som en gasell eller ett kylskåp, välj själva. Fällorna respektive buren placerades ut samt ”laddades” med smaskig ost. Två dagar senare var er favorit-storviltsjägare uppe på vinden igen, förväntansfull och med ficklampan i högsta hugg smet jag in genom vindsluckan och banne mig, kunde man inte höra ett litet pipande längst in på vinden? Försiktigt klev jag fram på plankorna och mycket riktigt, i buren fanns det en liten mus, mätt och belåten, pipandes efter mer ost. De vanliga fällorna verkade vara orörda och tur var väl det, så slapp man ha ihjäl dem. Just det, musen som nu var fångad var jag för blödig för att ha ihjäl, så han fick en tur med bilen och jag körde en bra bit ut i skogen utanför Tidaholm och släppte ut kraken i vildmarken.

Emellertid, två dagar senare var det dags på nytt. Antingen hade samma mus ett sjuh*lvetes lokalsinne och tillika kondis, eller så hade han hunnit få iväg ett flyttkort till sin kusin, för nu var där en mus på vinden igen. Samma procedur upprepades, med undantaget att jag inte använde de vanliga fällorna, farbror är uppenbarligen för blödig för att ha ihjäl ens möss, så jag åkte och köpte en styck bur till, då de känns mer ”humana”. Återigen agnades burarna med ost, denna gång av annan sort.

Någon dag senare svingade sig den smidaste av fyrtioårsångestkroppar upp på vinden för att inspektera burarna. Vad möttes då undertecknad av, undrar ni läsare så lystet? Jo, det kan jag berätta, av just ingenting. Nada! Intet! Burarna var tomma på möss och tillika ost. Den lille gynnaren hade varit inne och länsat burarna, men varit förbannat försiktig och lyckats gnaga i sig osten utan att utlösa portmekanismen. ”Anfäkta anamma, bomber och granater!!!

Nytt försök inleddes förra helgen och denna gång med prinskorv (73 % kött, för den nyfikne), vilken vi hoppades skulle falla det lilla ostfuckot på läppen.

Vi är nu framme vid gårdagen, vad hände igår, undrar då vän av ordning? Jo, igår gav sig farbror åter in i pokerlirandet och armbågade sig ner bland tomtarna i Skalpen samt i Texas Djup. Skalpen på Svenska Spel började bra, låg top-tre tidigt, men sedan gick korten från ljumna till iskalla och jag åkte väl ut som numero femton av totalt 77 spelare. De åtta första var in the money, men jag var väl inte helt lottlös då jag fick någon skalp på vägen.

Vad gäller Texas Djup kände sig 251 spelare manade och de 30 första var ITM. Här låg jag tia efter en kvart och runt tjugonde plats när det var 89 spelare kvar. Efter en och en halv timmas spelande var det 83 spelare kvar och jag låg då tvåa efter en uppdubbling. Kort därpå intog jag förstaplatsen när vi var 75 prospekt kvarvarande i turneringen. Därefter svalnade korten av och det var verkligen iskallt, sakta men säkert förpassades jag ner till tolfte plats, vilket sedermera var just antalet kvarvarande spelare. När jag sedan intagit sistaplatsen i tre givar lyckas jag få in en riktigt bra pott och går upp till en sjätteplats och sitter då på 58K marker.

Några givar till och vi är nere på tio spelare, dvs finalbordet. Mörkarna är stora vid det här laget och storstackarna med +100K marker stjäl obevekligt. Till slut är det min tur på stora mörken och min stack har sjunkit något när jag får några som synar BB, men en storstack vill stjäla potten med mega-raise och jag bestämmer mig för att syna, då alla andra lagt sig. Jag har A4s, så det är inget att hänga i granen egentligen, men helt klart starkt heads-up och med tanke på position och stackdjup hade jag inget val, särskilt då jag är hundra på att knickedicken vill stjäla mina marker.

Stora stygga vargen visade sig mycket riktigt vara ute efter att stjäla, då han vänder upp junk i stil med 830s eller något liknande, men tyvärr träffar han åttan (har jag för mig) så jag torskar slutligen på sjunde plats och får strax över 700 kr för besväret.

Till nutid: Idag har vi fuskat med kebabtallrik respektive grekisk sallad till lunch. Ni behöver inte fråga vem som tog kebaben. Sedan har jag kört in bilen i garaget för förebyggande batteriladdning samt återigen varit uppe på vinden för att kolla statusen på burarna. Så snart jag närmar mig burarna och lyser mot dem på avstånd ser jag att en av burarna slagit igen och den andra är intakt. Mycket riktigt ligger det en mus i ena buren, men tyvärr är han död. Jag hade hellre sett en levande gnagare som man kunde försatt i frihet. Antar jag väntade för många dagar med att kolla buren, men får väl nu hoppas att detta var den sista oinbjudna vintergästen.

Travet ja, dags för extra-insatt V75 och denna gång på Bergsåker. Vi kör denna gång ett relativt litet jokersystem samt två matematiska system. Det blir ingen analys denna gång då jag har nya köksmöbler att montera och jag har plitat nog av rader ovan. Man kan ju tycka att köper man möbler på EM så kunde de levereras monterade, men icke! Mio, EM och övriga härmar Ikea mer och mer, allt för att spara pengar misstänker jag. Nåväl, here goes:

Tryck på bilden för större version.

Tryck på bilden för större version.

I jokersystemet har jag tre utgångar, varav minst en måste sitta. Ni ser vilka de är på ”strecken”, i nedre vänstra hörnet i respektive ”hästruta”.

Matematiska system:
Dags att luta sig bakåt och invänta såväl champagne-öppnande samt miljoner som rullar åt vårt håll. Vi avslutar med lite Nick Cave – God jul allesammans! Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Möss på loftet, tomtar vid pokerbordet och fyrbeningar på Bergsåker (V75 23/12)

  1. Niclas skriver:

    Surt med pokern, men bra jobbat ändå!
    Vad det gäller hästarna är det väl bara att bryta ihop och komma igen på annandagen.
    God jul!

  2. Koivulainen skriver:

    Skönt att se att du lämnar hästarna därhän för ett tag och ägnar dig åt viktigare saker så som musjakt och poker. 🙂 Grym låt också…Nick Cave är kung.

  3. Hehe! Ja, pokern har väl varit ömsom vin, ömsom vatten senaste dagarna. Mössen har nog gett upp nu, de vinkade med vit flagg och gav sig iväg… 😛

Kommentera

