Krokben för Svanstedt eller Kihlström?

Redan vid en första koll igår tyckte jag efter en snabb kik på startlistorna att det fanns betydligt fler aspiranter på spikar än förra veckan. (Jaaaa, jag vet! Jag ville ju fälla i de tre första loppen…) Frågan är vilka som ska få leka bank och vilka man ska försöka fälla. Spontant känns Svanstedt i första med Mellby Sambuca samt Stefan Persson med General Flax i fjärde intressanta att singelstrecka. Likväl, även om det är för tidigt i veckan för att dra några för stora växlar på streckprocenten kan det vara högintressant att kanske gå emot just Mellby S då redan andra hästen är streckad på så få kuponger som 15 %. Förr eller senare kommer han ju torska, även om han sett makalöst bra ut i flertalet lopp. Något att fundera på…

Vidare är Stefan Hultmans gullekuse Maharajah ute för första gången på bra länge. Samma sak här. Kusen är välförtjänt favorit, men det kan vara nog så intressant att försöka fälla. Jag är nog mer inne på att fälla Hultmans gunstling än Mellby, men, time will tell.

Dessa tre samt även Jackal Face med Takter i sista, känns i nuläget som de fyrbeningar vilka jag för stunden har feeling för som spikalternativ, somliga mer självklara än andra. Det slutgiltiga systemet kommer sannolikt, som det känns nu, ha två till tre spikar samt tre utgångar med krav på att minst en ska sitta.

Idag piskade vi Holland med 3-2. Jag ser tämligen sällan på fotboll på TV och en av ytterst få gånger då jag tyckt det varit riktigt kul är väl VM ’94 då vi var riktigt bra. Men, idag fastnade jag sista 30 minuterna framför TV:n, då förvisso alla målen redan var gjorda, men det var likväl hyffsad underhållning. Jag trodde faktiskt inte vi skulle ha en chans utan Zlatan, men det var flera blågula på plan som var riktigt bra och gjorde ypperliga insatser. Dels var målis lysande och Elmander var en slitvarg av rang. Synd att jag missade målen, för nu dröjer det säkert sisådär en femton år igen, innan jag glor på fotboll på dumburken igen.

Idag åkte nya vintersulor på bilen, dubbade Pirelli Carving Edge. Ska tydligen placerat sig i topp i flera tester och man får hoppas de håller måttet, då jag något motvilligt gick med på köpet, enbart för jag har mycket gott förtroende för min däckgubbe. På min förra bil, gamla Bettan, hade jag Nokians budgetmärke ”Nordman”, dubbade, som jag var grymt nöjd med och innan dess har jag kört Continental samt Gislaved Nordfrost som också fått med beröm godkänt. Pirelli däremot har jag aldrig riktigt varit förtjust i, inte på bilen. Senast jag körde Pirelli var på båge och då Pirelli Dragon Slicks när jag körde Rookie 600 2003 i SM-/SO-serien. F*n, tiden går fort, man börjar bli gammal…

Dags för lite Manics. Enjoy!

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Krokben för Svanstedt eller Kihlström?

  1. Koivulainen skriver:

    Orka bry sig om däckmärken, jag blir säkerligen hustlad av min däckgubbe men må så vara. Jag ser det som någon form av socialbidrag, precis som med det jag torskar vid pokerborden. 😉

  2. Nja, det kan skilja en hel del från däck till däck, modell till modell, från år till år. Det jag har köpt nu ska vara riktigt bra, men faktum är att vad gäller ljudkomforten på barmark måste jag tillstå att det är nog det sämsta jag kört so far. Tämligen bullrigt. Men, det kan jag ta, om det lever upp till testresultaten när snön och halkan kommer, då blir det ju dessutom tystare. Däckgubben ifråga är emellertid dessutom kund till mig, så jag tror vi båda ger varandra bra dealar. 🙂

Kommentera

