Poker-SM & gubbar med keps

Hallå i stugan!

Lirade en sub-sat till SvS Online-Poker-SM tidigare idag. Efter en tuff men trevlig turnering slutade undertecknad på tredje plats. Fyra gick vidare till satelliten Poker-SM Direkt och plats numero fem fick 70 riksdaler för besväret. Klockan 20.00 startade sedan nästa satellit, Poker-SM Direkt, där det var tre prisplatser – de två första går direkt till Poker-SM-Online och tredje platsen gav 800 pistoleros. Efter en och en halv timme fylld med ganska tight och solid poker från majoriteten av deltagarna sitter vi nio spelare kvar vid finalbordet. Det har varit en turbulent turre för egen del. Har inte haft något direkt flyt, men inte heller direkt oflyt, har dock inte varit inne i några jättestora potter. Ligger i nedre delen av fältet och behöver dubbla upp inte bara för att överleva utan även ha en rimlig chans till biljett. På knappen får jag KJs och några har limpat med då jag går all-in. Samtliga förutom en av bordets tre storstackar lägger sig. Fi vänder upp Kc9d. På floppen träffar jag kungen, men tyvärr dyker även tre klöver upp. En turn samt en styck river senare är färgen fullbordad. Trist, hade varit skönt att ha SM-biljetten fixad, men, men, det går fler tåg.

Klockan är vid det här laget cirkus 21.30 och jag har sålunda också spelat kvällens Texas djup sedan en halvtimma tillbaka. Jag får 88 i pockets då jag sitter i mellan-pos och två i tidigare position har redan gått all-in.  Jag ska inte säga att jag är tiltad efter att ha åkt ur SM-satelliten, men ord som putt, stött, purken, sur, irriterad, förbannad och alldeles precis raka motsatsen till att vara harmonisk, ligger nära till hands. Summa summarum, jag tänker att ”Vad f*n, träffar jag så träffar jag och då ligger jag väldigt bra till i den här turneringen och i annat fall börjar ändå Skalpen om några minuter.” Detta är inte direkt likt mig, jag brukar inte tilta. Kan däremot slaska i cash game när klockan är väldigt sent och jag är trött, men det är en annan historia. Sagt och gjort, jag synar och fi vänder upp KK samt QQ och floppen visar lankor samt en snyggt make-up:ad dam i högklackat varpå KK-snubben tiltar ur och häver ur sig ramsor värdiga vilka osnuten tonåring som helst. För egen del börjar jag nyktra till från min lilla tilt och skäms en aning. Men, samtidigt var det en väl överlagd och kalkylerad chansning. Oddsen var mot mig, men jag brukar normalt spela tvärtom, väldigt tight inledningsvis, så detta var en välkommen act of rebellion, även om utgången blev lika ljummen som mer eller mindre förväntad.

Efter att ha åkt ut hinner jag sträcka på de gamla lurviga i någon minut och kort därpå börjar Skalpen, vilken i skrivande stund har hållt på i cirkus 40 minuter. Här fick jag äntligen en riktigt trevlig start. Fick någon A-hand  som KK och några B-händer såsom AJs och AQs vilka träffade stenhårt. Efter 30 min spel och vi var framme vid första pausen så hade jag slagit ut tre spelare och var trea i chip-count.

Nåväl, med tre skalper i bältet so far ska jag försöka skriva detta inlägg samtidigt som jag lirar. Wish me luck!

På tal om luck, kanske min sådan redan är förbrukad för dagen. Slutade jobbet tidigare idag för att åka in till Skövde i ett ärende. Med ärendet avklarat och på väg hem igen till Tidaholm på stora vägen mellan Skövde och Falköping, strax innan den rondellen där man svänger av mot Tidaholm/Jönköping; här där skyltad hastighet är 100 km/h och tvåfiligt mot Falköping blir enfiligt finns det också en påfart på högersidan och vänstersidan är prydd med räcke.  Hur som helst, jag marschar i cirka 100 och bakom mig har jag hela vägen från Skövde haft en Passat som legat på tre-sekunders-avstånd. Precis innan vi kommer upp till nuvarande avsnitt har vi båda passerat en röd Polo rattad av en äldre senior av det kvinnliga släktet.

Nåväl, när jag närmar mig avsnittet där påfarten ansluter till höger ser jag en V70 som kör in på vägen vi åker på och denne accar rejält för att hinna undan. So far, so good. Inget att säga om, sikten är god och han gör vad han ska för att hinna undan. Inga problem då marginalen är klart tillräcklig utan att det ska bli farligt.  Emellertid, bakom V70:n, på anslutningsvägen till höger, fanns även en mörkgrönmetallic Golf som sakta krypkör fram till stop-linjen. ”Nåja, han tänker väl stanna” hinner jag tänka,  innan jag upptäcker att så inte är fallet. Avståndet kan inte vara mer än 50-70 meter och jag ställer mig på hejdarna. Visst, det är absolut ingen fara, då många bilar stannar på runt 35-40 meter i denna hastighet. Men, detta rör ju sig då om bromstester och reaktionstiden är ej inräknad. Man hinner ju några meter, när man kör i hundra, på de tiondelar det tar att reagera.

Nåväl, to cut to the chase, jag hinner precis bromsa in före Golf:en, vilken märkligt nog fortfarande krypkör på stora vägen och inte gör någon ansats till att acc:a iväg. Jag har någon meter till godo och styr in något till höger mot vägrenen, dels för att komma undan men också för att visa bakomvarande vad som finns framför. Jag hinner precis dra en lättnadens suck, ett djupt andetag och ska i nästa titta i backspegeln för att se om även Passat:en har hunnit uppfatta situationen.

Passat:en ja, i samma ögonblick jag letar efter denna i backspegeln passerar nämnda Passat förbi i hög fart på min vänstra sida, över de streckade vitmarkeringarna vilka avslutas där två körfält blir ett, kör om mig och och även Golf:en för att med liten marginal hinna in singelkörfältet och missa precis såväl Golf som räcket i mitten vilket avgränsar mot mötande körfält. Föraren av Passat:en hade sålunda upptäckt faran alltför sent och kunde i sista sekund väja undan. Uppskattar hastighetsskillnaden som 100 mot 10 km/h, tror inte han/hon hann börjat bromsa alls innan det var dags för undanmanöver.

I det här ögonblicket ökar min puls dramatiskt och var den inte hög redan innan så är den i det här läget i takt med en kanin vilken idkar älskog. Men, det slutar inte härvid, to top it off: Jag sitter nu med ett sinne vilket är överfullt av en blandning av ångest och otrolig lättnad. Märker att mina händer håller aningen hårdare i ratten och undrar vid mitt inte så stilla sinne vad föraren i Golf:en tänkt med. I samma ögonblick jag tänker denna tanke passeras såväl jag som Golf:en av den äldre damen i den röda VW Polo:n. Hon sitter med näsan vid ratten och skuttar och studsar förbi på vänstersidan, även hon över de vita linjerna och lyckas precis pressa sig in mellan vägräcket till vänster och Golf:en till höger. Jag tror inte hon uppfattat situationen alls, hon låg i 90 km/h, precis som hon gjorde när jag och Passat:en i ett tidigare avsnitt körde förbi damen ifråga.

Nåväl, Golf:en har ett hundratal meter senare lyckats få upp farten till 70 och jag är mäkta nyfiken på vad för individ det är som kör bilen, även om jag har mina onda aningar. Vi närmar oss mini-rondellen och såväl Golf som jag svänger av mot Jönköping och Tidaholm. Vid första bästa tillfälle, någon kilometer senare när sikten är god och tillika fri, kuggar jag ner och den raka sexan får andas lite extra samt sträcka på benen. När jag passerar i jämnhöjd med Golf:ens förardörr slänger jag en blick åt höger och givetvis sitter där en äldre gentleman i keps och khaki-färgad kavaj. Denna alfa-hanne, med reaktionsförmåga som den snabbaste av koalor, har vid sin sida en riktig MILF. Eller ja, hon kanske var en dylik för sisådär en femtio år sedan. Hon sitter där med handväskan i knät, med dubbelfattning om handtagen, händerna högt och en tom apatisk blick som stirrar på en punkt, långt, långt bort i fjärran land.

Tankarna flög genom mitt huvud. Skulle jag fota dem och reg-nr samt gå till polisen? Skulle jag fota dem och slå upp bil-nr för att sedan söka kontakt? Skulle jag stanna dem vid vägen och fråga hur det står till?

Samtidigt som dessa frågor rusade genom huvudet slog mig tanken: Undrar vad som händer just nu i den där Golf:en? Har de över huvudtaget uppfattat situationen alls? Eller, de kanske sitter och beklagar sig över den hektiska trafiken och dagens fientliga trafikanter vilka kör som blott anstår biltjyvar samt passerar dem både högt och lågt?

Känslor som ilska, förundran och aningen av sorgfullhet fläckar mitt inre när jag i just detta ögonblick slås av nästa insikt:

Vad hade hänt om detta inträffat två veckor framåt i tiden?

Om cirka två veckor förväntas mitt och min frus första gemensamma barn komma till världen. Hur hade det gått om Passat:en uppfattat sitationen en bråkdels sekund senare och möjligheten att svänga förbi på vänstersidan redan hunnit passera? Vart hade den så ”trafik-ofarliga” damen i den röda Polo:n tagit vägen? Det vet ju alla att så länge man inte kör för fort så är man inte farlig, för så tycker våra politiker. Farten dödar! basuneras ut högt och lågt. Bullsh*t säger jag. Ouppmärksamhet och därmed skillnad i fart och/eller ej uppfattade situationsförändringar, dödar. Vansinnesomkörningar dödar. Att inte hålla avståndet, dödar.

Sedermera, även om jag inte lyckades kvalificera mig till Online-SM just idag, även om jag inte gick plus just idag och även om jag inte lyckades ta riktigt så många skalper som jag önskat i Skalpen 21.30 (för nu har jag åkt ur) just idag – så är jag vansinnigt glad och tacksam för att jag är vid liv och har min egen skalp kvar.

Lillen, vi ses om två veckor!

/Pappsen – soon to be

…och med dessa ord avslutar vi kvällens inlägg med en makalös ryss som gör covers vilka gör originalen något röda om kinderna. Enjoy!

 

Om generationxpunktse

Intressen: Poker, trav, mörk lagrad rom, single-malt-whisky, musik & litteratur samt en hel del annat.
Det här inlägget postades i Om allt och inget och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Poker-SM & gubbar med keps

  1. Koivulainen skriver:

    Usch, ruggig trafikincident där men jävligt skönt att det gick vägen och håller med dig om att farten inte dödar utan idioterna som inte kan hantera den eller trafiken i stort. Om alla visade lite mer respekt och planerade sin körning bättre skulle allting vara så mycket bättre…

    Kör hårt i turrarna nu så vi ses i senare faser…får passa på och önska er lycka till med födslen av den nya familjemedlemmen, blir säkert en ny grym pokerlirare som kommer fram där. 😉

Kommentera

